Pressbild som visar karaktärerna i filmen Dag för dag.

Svenska kyrkans filmpris till Dag för dag

Svenska kyrkans filmpris 2022 gick till filmen Dag för dag i regi av Felix Herngren. Priset delades ut av biskop Susanne Rappmann i samband med filmens premiär under Göteborg Film Festival 2022.

Dag för dag handlar om Malte (Sven Wollter) som inte tänker ägna den sista tiden av sitt liv på ett äldreboende, utan ger sig av på en roadtrip söderut. Med på resan följer några vänner och personal från boendet och det hinner bli många förvecklingar under färden i husbil genom Europa.

Dag för dag blev Sven Wollters sista film och i övriga roller ses också folkkära namn som Tomas von Brömssen och Marianne Mörck.

Juryns motivering

”Lysande skådespeleri i en generös komedi gestaltad med stor hantverksskicklighet på alla nivåer: manus, regi, foto och musik. En varm berättelse om både glädje och smärta som ställer frågor om människans resa mot livets slut.”

Om regissören

Felix Herngren har varit verksam som skådespelare och regissör sedan 1980-talet. Bakom sig har han flera stora publikframgångar, som Solsidan, Bonusfamiljen och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.

Dag för dag har svensk biopremiär under våren. Se filmens trailer här.

Filmpriset delades ut till Dag för dag under Göteborg Film Festival.
Filmpriset delades ut till Dag för dag under Göteborg Film Festival. Foto: Mikael Ringlander

Jury för Svenska kyrkans filmpris 2022

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.