Flera personer står samlade i en gruppbild.
Foto: Jan-Allan Stefansson

Miljörörelsen och friluftslivet om kyrkans skog – se rundabordssamtal 2

Den 5 mars genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ett rundabordssamtal med miljörörelsen och friluftslivet. Samtalet fokuserade på kyrkans möjligheter att främja biologisk mångfald och friluftslivet – vilken roll borde kyrkan ta i detta arbete och kan kyrkan göra skillnad? Här kan du titta på samtalet.

– Det är nyttigt och intressant att få höra synpunkter från den samlade miljörörelsen och friluftslivet. Jag noterade särskilt inspel om internationella dimensioner och önskan om samråd och transparens i kyrkans skogsbruk. Flera organisationer hade även inspel om andlig hållbarhet, säger Göran Enander, ansvarig utredare för Svenska kyrkans skogsutredning.

Förutom fokus på kyrkans möjligheter att främja biologisk mångfald och friluftsliv handlade samtalet även om skogens olika värden. Det vill säga hänsyn till naturvärden och sociala värden, behovet av inventering av biologisk mångfald, ansvarsutkrävande och polarisering i skogsdebatten. Även miljö- och friluftslivets samverkan med kyrkan behandlades.

Flera företrädare deltog

I samtalet deltog företrädare för Naturskyddsföreningen, Världsnaturfonden, Skydda Skogen, Jordens Vänner, Birdlife Sweden och Svenskt Friluftsliv. Även företrädare för kyrkans prästlöneförvaltning deltog.

Detta rundabordssamtal var det andra i ordningen. Utredningens rundabordssamtal fortsätter under våren.

Från vänster i bilden:
Anneli Kihlstrand, Lunds stift