Ett kyrktorn i rött tegel. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Nu inleds andra etappen av färdplan för klimatet

Svenska kyrkan har fattat beslut om nya uppdaterade mål för andra etappen av Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Målen är ambitiösa och nödvändiga och rör bland annat resor, energianvändning och skogsförvaltningen.

Klimatförändringarna är en av de största utmaningar som mänskligheten stått inför. Sedan drygt tre år har Svenska kyrkan en gemensam färdplan för klimatet. Den är indelad i tre etapper, och kyrkan har nu fattat beslut om mål för den andra etappen. Den tar ett bredare grepp om flera av klimatutmaningarna och skärper ambitionen.

– Klimatnödläget är inte bara en fråga om planetens överlevnad utan också en existentiell fråga. Här har Svenska kyrkan en särskilt viktig roll, inte minst tillsammans med barn och unga. Vi måste agera för att inte lämna en springnota till kommande generationer, säger ärkebiskop Martin Modéus.

Svenska kyrkan har ambitionen att vara klimatneutral till år 2030 vilket innebär att alla verksamheter behöver intensifiera arbetet med sin omställning.

– Målen är utmanande men är nödvändiga och innebär en rejäl förflyttning mot att bli klimatneutral, säger Wanja Lundby-Wedin, förste vice ordförande i kyrkostyrelsen. Färdplanen omfattar i princip alla verksamheter och alla behöver bidra utifrån sina förutsättningar. Användandet av flyg ska ha minskat med minst 50 % (i kilometer), under etappen, vilket har särskild betydelse för den internationella verksamheten, medan mål som rör bilresor särskilt rör församlingar och stift.

Målen för energieffektiviseringen är högt ställda i den typ av byggnader som Svenska kyrkan har. Bland annat ska de totala klimatpåverkande utsläppen från energianvändning ha halverats under etappen.

Skogsutredningen som har tillsatts arbetar aktivt för att Svenska kyrkan ska säkerställa en så hållbar skogsförvaltning som möjligt. Svenska kyrkan har en hög ambitionsnivå och utredningens resultat kan bidra till att målen inom målområde ”Förvaltning av skog och mark” preciseras ytterligare under andra etappen.

– Skogsförvaltningen ska sträva efter att tillvarata den brukade skogens produktionspotential för ökad klimatnytta på både kort och lång sikt men också ha en balans mellan ekologiska, sociala, ekonomiska och andliga värden, säger Wanja Lundby-Wedin.

Mål för andra etappen finns för följande områden:

Kyrkans uppdrag
Energianvändning och byggnader
Produktion av förnybar el
Resor och transporter
Begravningsplatser, markanläggningar och maskiner
Konsumtion och investeringar
Klimatanpassning och krisberedskap
Förvaltning av skog och mark

Läs Svenska kyrkans färdplan för klimatet i sin helhet (pdf)