Drop in-dop

Passa på att döpa ert barn, eller dig själv, i Österåkers kyrka lördagen den 4 maj. Det blir högtidligt och fint och efteråt bjuder vi på fika. Alla är välkomna, oavsett ålder, och ni behöver inte anmäla er innan.

Blev det för mycket när barnet kom, hanns det inte med eller blev det bara inte av?

Det behöver inte vara dyrt eller krångligt att låta döpa sig eller sitt barn. Och framför allt – det är aldrig för sent!

Ett drop in-dop är en enkel men högtidlig dopgudstjänst med dopfika efteråt. Här finns inga krav på inbjudningskort, festarrangemang, hyrd lokal, städning med mera. Själva dopet är som alltid kostnadsfritt.

När och var?

Foto: Ellinore Nilsson

Lördagen den 4 maj

Drop in-dop öppet kl. 12.00–15.00

Österåkers kyrka
Össebyvägen/Prästgårdsvägen 70 Åkersberga

Så här går det till

• Du eller ni kommer som ni är och behöver inte anmäla er i förväg om ni inte vill. Ni väljer om ni vill komma själva eller bjuda med några.
  • Det går bra att låna dopklänning kostnadsfritt. Se bilder och storlekar här. Kontakta oss i så fall en vecka i förväg.
  • På plats går prästen går igenom dopgudstjänsten med er, samtalar om dopet och ni får möjlighet att välja psalm.
  • Därefter genomförs dopgudstjänsten.
  • Efter dopet bjuder församlingen på fika.
  • Om ni önskar en fadder till barnet ska den personen vara döpt. Det kan ordnas vid samma tillfälle.

Om den som döps är under 18 år krävs vårdnadshavares medgivande och om det finns två vårdnadshavare krävs bådas närvaro eller medgivande i form av fullmakt. Är du som ska döpas vuxen? Ta med giltig legitimation.

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Är det skillnad på dop och namngivningsceremoni?

Ja, ur kyrkans perspektiv är det stor skillnad. Dop är en fest då vi firar och gläds över att en människa blir del av ett sammanhang. Vid dop bekräftas att man ingår i en större gemenskap: församlingen, kyrkan i världen och Guds stora familj.

Dopmusikalen ”Festen”

Välkommen till en himmelsk fest! Barnen bjuder in till dopmusikal med mycket musik söndagen den 5 maj i Åkersberga kyrka. Körerna Rätta takter, Musicanterna samt dramagruppen Dramaskus uppträder och sjunger.