Foto: Alex Giacomini

Konfirmation

Kan jag alltid vara mig själv? Varför händer onda saker i världen? Hur ser min framtid ut? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Grupper & anmälan

Anmälan till våra konfirmandgrupper för ungdomar födda 2009 är öppen den 3 oktober till den 5 november. Hoppas vi ses!

Vad är konfirmation egentligen?

Konfirmation handlar om kristen tro, och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor. Vi pratar om kärlek, relationer, vänskap, död, Gud, meningen med livet och mycket annat. Och om att testa att se på världen med ett par "kristna glasögon". Kanske upptäcker du något nytt, ett nytt sätt att se på dig själv och andra?

Varför ska jag bli konfirmand?

För att det är roligt! Konfirmationstiden är en upptäcktsresa som ger möjlighet att tillsammans med andra utforska sig själv, testa sina åsikter och värderingar. Konfirmation handlar mycket om att diskutera små och stora frågor tillsammans med andra. Du kommer få nya vänner och kanske även en ny syn på dig själv.

Praktiska frågor om konfirmation

Måste jag tro på Gud?
Nej, det måste du inte. Konfirmationen är till för att du tillsammans med andra får utforska dina egna tankar om tro, om Gud, om livet och om dig själv.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen att bli konfirmand

Måste jag vara döpt?
Nej, inte för att delta i en grupp. Men vill du bli konfirmerad ska du vara döpt, det ordnar vi i så fall under konfirmandtiden.

Åker vi på läger?
Inte alltid. Det beror på vilken grupp du väljer. Det finns alternativ där vi har hemmaläger på dagtid. Hur många dagar lägret är på beror på vilken grupp du väljer.

Kostar det något?
Nej, det kostar ingenting.

Vad förväntas av mig?

– Du är med på de träffar som din grupp har.

– Du går på ett bestämt antal gudstjänster.

– Du är med på det läger som ordnas för din grupp.

Vad innehåller konfirmationstiden?
Alla konfirmationsgrupper innehåller en kombination av förträffar, gudstjänstbesök på egen hand samt lägervistelse. För de ungdomar som föredrar att sova hemma erbjuder vi dagläger i Åkersberga.

Att delta på alla gruppens förträffar och lägerdygn är viktigt – både för gruppdynamiken och undervisningen. Det vi gör på våra träffar och våra läger går inte att ta igen på egen hand.

Konfirmander berättar

10 anledningar till att bli konfirmand

Funderar du på om konfirmation är något för dig? Här kommer 10 bra anledningar till att bli konfirmand, utvalda av våra ungdomsledare.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.