Foto: Gustaf Hellsing

Körer för vuxna

Körsång och kyrkomusik är en omfattande verksamhet, cirka 88 000 människor sjunger i någon av Svenska kyrkans körer. Vi erbjuder en mängd körer med olika inriktning och åldersspann. Alla jobbar vi med målet att medverka i våra gudstjänster och konserter utefter förutsättningarna som finns i respektive kör. Välkommen!

Kontakta respektive körledare för intresseanmälan >>

Kören Glorious Gospel Choir

Gospelkören är en kör för alla som gillar att sjunga glad och svängig musik. Här får du möjlighet att utmana dig själv och utveckla din sångglädje. GLORIOUS GOSPEL CHOIR är en välkomnande och personlig kör där glädje, energi, uppmärksamhet och omsorg står i centrum.

Körledaren Christina Nordstrand har lång och bred erfarenhet av artisteri och musikbranschen bland annat inom jazz, revy & musikal, komponerande och musikpedagogik.

Dag & tid: Torsdagar kl. 19.00–21.00
Plats: Åkersberga kyrka
Information: Christina Nordstrand, musiker, christina.nordstrand (a) svenskakyrkan.se, 070-471 47 16

Kören Exaudi

Exaudi är en kör för dig som är mitt i livet. Vi sjunger allt från visor och folkmusik till klassisk repertoar. Vi åker med jämna mellanrum på körinternat och körresor.

Dag & tid: Torsdagar kl. 19.00–21.30
Plats: tillfällig lokal Säbykyrkan, Norrövägen 8.
Information: Erik Tegenborg, kyrkomusiker, 08-540 845 49

Kören Tonkraft – En kör för alla

En kör som ger dig, som kanske tidigare aldrig vågat, en möjlighet att sjunga i kör. Kören är öppen för alla, och vi sjunger för att det är roligt och hälsosamt. Vårkonsert och julkonsert ingår i programmet.

Dag & tid: Onsdagar kl. 19.00–20.30
Ledare: Per Björsund och Christina Björsund
Information: Christina Björsund, kyrkomusiker, 08-540 845 33

Kammarkören Non Silentium

En kör för dig med god körvana. Kören har en bred repertoar och har alltid satsat på musikalisk utveckling. Utöver gudstjänstmedverkan ger kören en till tre konserter per termin.
Läs mer om kören här>>

Dag & tid: Måndagar kl. 19.00–21.30
Ledare: Urban Westerlund, kyrkomusiker, 08-540 845 42

Kören Laudate

Kören medverkar främst i gudstjänster och musikmässor, men har också en viss konsertverksamhet. Kören Laudate har gjort resor i både Sverige och utomlands. Ibland repeterar kören tillsammans med Östra Ryds kyrkokör.

Dag & tid: Tisdagar kl. 18.30–21.00
Information: Christina Björsund, kyrkomusiker, 08-540 845 33

Östra Ryds kyrkokör

Denna kör är församlingens äldsta. Repertoaren är bred, från psalmsång till fyrstämmig a cappella. Kören har varit både i Skottland, Jersey och Italien på körresor.

Dag & tid: Tisdagar kl. 18.30–21.00
Plats: Vasagården i Rydbo och  ibland i Åkersberga kyrka tillsammans med kören Laudate
Information: Per Björsund, kyrkomusiker, 08-540 845 37

Torsdagskören – Vuxenkör på dagtid

Vill du sjunga i kör, är ledig på dagarna och har någon körvana, har du här en möjlighet. Vi sjunger i stämmor och kommer gemensamt fram till en repertoar utan krav på att framföra den inför publik.

Dag & tid: Torsdagar kl. 13.00–14.00
Information: Magnus Holmlund, kyrkomusiker, 08-540 845 38 och 0703-95 28 25

Ljusterökören

Föreningen Ljusterökören är en skärgårdskör, vars medlemmar kommer från Ljusterö och den närmaste omgivningen. Vi gillar att sjunga allt ifrån folkvisor och populärmusik till kyrkomusik. Kören är Ljusterö-Kulla församlings kyrkokör.

Kören består av omkring 25 medlemmar och vi är glada över att få nya, sångglada kamrater. Kravet för medlemskap är att du tycker om att sjunga och har ett hyfsat gehör.

Vi har en mycket blandad repertoar, alltifrån de gamla klassikerna till de moderna viskompositörerna. Vi brukar sjunga i gudstjänster, på julkonserter, luciafirande och musikandakter med mera i Ljusterö och Roslags-kulla kyrkor men också vid olika begivenheter och högtider på många andra ställen.

Dag & tid: Onsdagar kl. 18.30–20.50
Plats: Ljusterö prästgård

Ökvarten – En liten manskör på Ljusterö

Vi är en liten manskör i Ljusterö-Kulla församling som sjunger flerstämmigt, förutom klassisk musik även folkmusik och modernare tongångar. Vi sjunger i gudstjänster några gånger om året och medverkar på soppluncher och i Ljusterökörens jul- och vårkonserter.
Dag & tid: Onsdagar kl. 17.40–18.30
Plats: Ljusterö prästgård

Sång på skoj – Eftermiddagar i Roslags-Kulla

Sång på skoj är kören för dig som kan komma loss en eftermiddag. Vi sjunger för att det är roligt och hälsosamt! Några gånger per termin sjunger vi i Roslags-Kulla kyrka och vi arrangerar allsångskvällar ett par gånger om året.
Dag & tid: Torsdagar kl. 13.15–14.40
Plats: Roslags-Kulla församlingshem

Musikens melodi påverkar hjärtat

När människor sjunger i kör stiger och sjunker deras hjärtrytm i samma takt.

Det är kul att sjunga i kör

Att sjunga tillsammans skapar glädje och samhörighet. Det finns grupper för alla åldrar och att vara med i en kör kostar ingenting.