På bilden syns vinnarna av filmpriset, Karin Wegsjö och Nazira Abzalova, med varsitt diplom.
Foto: Mikael Ringlander

Svenska kyrkans filmpris till Om alla bara drar

Svenska kyrkans filmpris 2024 gick till dokumentärfilmen Om alla bara drar, av Nazira Abzolova och Karin Wegsjö. Priset delades ut av biskop Susanne Rappmann i samband med filmens premiär under Göteborg Film Festival.

Dokumentären Om alla bara drar handlar om Nazira och hennes familj som trivs i sitt hem i Tensta, de är en del av en större gemenskap med grannar och vänner. Men en kväll blir familjen pistolhotad av ett gäng killar. Efter den chockartade händelsen vill Naziras make och barn flytta, men det är otänkbart för Nazira. Hon vill stanna kvar i det Tensta hon älskar.

- I årets urval av filmer var många ganska mörka och speglar den oroliga tid vi lever i. Vårt val föll på en film som är både allvarlig och otroligt viktig. Den tar tempen på dagens tillstånd i Sverige och ställer frågor kring hur vi kan vända samhällsutvecklingen, bort från det hot och våld som sprider sig, säger Mikael Ringlander, ordförande i juryn för Svenska kyrkans filmpris.

Juryns motivering

”I ett gediget porträtt av en familjs liv i en förort, tecknas en större bild av ett sönderfallande samhällskontrakt. Filmen ställer brännande frågor till oss alla. Var finns visioner som inte bara uttrycks i ord, utan genom handling och närvaro? Och vem ska stanna kvar om alla samhällsinstitutioner är frånvarande?”

Juryn för Svenska kyrkans filmpris 2024

Läs om Om alla bara drar hos goteborgfilmfestival.se.

En kamera man står bakom en TV-kamera och spelar in en julkonsert.

Film som livstolkning

Film utgör en viktig del av samtidskulturen. Svenska kyrkan deltar i samtalet om vår tids livsfrågor genom filmpriser, medverkan på filmfestivaler, och genom filmarbete i församlingarna.

Uppställd filmkamera i förgrunden, två män som jobbar på en bärbar dator i bakgrunden.

Svenska kyrkans filmpris

Varje år delar Svenska kyrkan ut ett pris på 50 000 kronor till en film som håller hög konstnärlig kvalitet, och som på olika sätt lyfter fram existentiella och sociala frågor.