Prenumerera via RSS

Livsviktigt arbete lyft i årsberättelsen

Publicerad

Hundratals insatser som räddar liv och förändrar världen. Läs om Act Svenska kyrkans arbete under 2023 i årsberättelsen. Ett arbete som möjliggjorts genom församlingarnas engagemang och samarbeten med systerkyrkor och lokala partners världen över.

Partner i Rafah tvingas fly

Publicerad

Bristen på läkemedel och basal medicinsk utrustning är stor. Den humanitära situationen i tätbefolkade Rafah är katastrofal och Act Svenska kyrkans partner på plats har nu själva tvingats fly staden med sina familjer. Istället har provisoriska kliniker satts upp på annat håll i Gaza för att där kunna hjälpa skadade och sjuka

Skogsutredningen: Ett teologiskt samtal om andlig hållbarhet

Publicerad

Två tidigare ärkebiskopar, Antje Jackelén och Anders Wejryd, har på uppdrag av kyrkans skogsutredning tagit fram en teologisk text om betydelsen av andlig hållbarhet. De möts till ett samtal om frågorna med biskop Andreas Holmberg, Stockholms stift och utredaren Göran Enander.

Information to partners

Publicerad

Information to partners about Sidas new model for support to civil society. The call is open to civil society organisations conducting long-term development cooperation relevant to the objectives in the current Swedish strategy for development cooperation with civil society.