En skulptur av Maria i Uppsala domkyrka.
Foto: Mark Harris & Georg Lulich

Marian päivä

Marianpäivä eli Neitsyt Marian ilmestyspäivä kertoo ilmestyksestä. Jumalan lähettämä enkeli tulee kertomaan Marialle, että hän synnyttäisi lapsen.

Marianpäivä

Ilmestys voidaan ymmärtää ilmiönä, joka selkeyttää ja selventää. Kertomuksessa Maria kohtaa Jumalan enkelin, Gabrielin. Tämän viesti Marialle on, että hän tulee synnyttämään lapsen.

Maria uskaltaa vastata ”kyllä”

Enkeli sanoo, että Marian tulee antaa pojalleen nimi Jeesus ja lasta on kutsuttava korkeimman pojaksi. Jumalan tahto ja hänen oman elämänsä tarkoitus kirkastuvat Marialle. Ensin Maria kyselee, miten tämä voi olla mahdollista, sillä hän on naimaton ja kihloissa Joosefin kanssa. Mutta enkeli lupaa, että Jumala tulee olemaan Marian lähellä eikä hänen tarvitse pelätä.

Maria suostuu tehtävään ja laulaa laulun, joka on saanut nimekseen Marian ylistyslaulu (Luukkaan evankeliumi 1: 46–55). Siitä on tehty monia kuoroteoksia, virsiä ja lauluja. Marian ylistyslaulu on klassinen kristillinen rukous.

Uskoon mahtuu paljon

Laulusta huokuu Marian usko ja luottamus; Jumala on lähellä. Samalla laulu kääntää valtarakenteet ylösalaisin. Maria laulaa: Hän pudotti vallanpitäjät istuimiltaan ja korotti vähäosaiset. Jumala, jota Maria ylistää sydämensä pohjasta, antaa voimaa ottaa tehtävä vastaan – elämän ja maailman tähden. Tässä uskossa Maria elää elämänsä, sen ilot ja tuskat.