Svenska kyrkan skickar kondoleansbrev med anledning av avrättade kristna egyptier

Nyhet Publicerad Ändrad

En video som visar hur 21 kristna egyptier mördas lades ut på internet för några dagar sedan. Svenska kyrkan har skickat kondoleanser till våra egyptiska partners och den koptisk-ortodoxa kyrkan i Egypten samt till den koptisk-ortodoxa biskopen i Sverige.

I brevet som ärkebiskop Antje Jackelén skickat till den koptisk-ortodoxe påven i Egypten, Tawadros II, skriver hon bland annat:

"Vi är chockade av de fasansfulla nyheterna om kopterna som dödats i Libyen. Som bröder och systrar i Kristus vill vi uttrycka våra djupaste kondoleanser till den koptisk-ortodoxa kyrkan, kristna i Egypten och till alla egyptier.

Vi ber för Egyptens kristna och hoppas att den dagen kommer då gärningsmännen får stå till svars för sina handlingar och då rättvisa och fred råder." (egen översättning)

Läs brevet i sin helhet här (pdf, på engelska) >>

Kopterna är den största kristna folkgruppen i Egypten.

Läs svaret från påve Tawadros II här (pdf, på engelska) >>