Fullsatt kyrka där folk sitter och sjunger julsånger.
Foto: Johannes Frandsén

Finska

Välkommen till den sverigefinska församlingsgemenskapen på svenska.

Var stolt över dina rötter!

En sverigefinsk bordsflagga står i ett fönster.

Sverigefinnarnas dag den 24 februari

Sverigefinnarnas dag började firas 2011. Datumet 24 februari valdes för att det var Carl-Axel Gottlunds födelsedag. Sverigefinnarna är Sveriges största nationella minoritet.

Finskspråkigt i Svenska kyrkan

Finska är hjärtats språk för många församlingsbor i Svenska kyrkan. Gemenskap på modersmålet är en stor tillgång och trygghet i vardag och fest. Sedan 1500-talet har det finska språket använts i församlingslivet i vår kyrka. Verksamhet på finska finns över hela landet.

I alla stift finns präster eller diakoner som talar finska. De hjälper dig att få information om dop, konfirmation, bröllop, och begravning, och finns till hands när livet känns svårt och du vill prata med någon.

Många församlingar har mötesplatser på finska, allt från söndagens gudstjänster till körsång och barnmusiklek.

Vill du vara med i kyrkans finskspråkiga verksamhet? Vänd dig till din hemförsamling för mer information, eller klicka på länken nedan för att komma till listan med sverigefinsk verksamhet.

Sverigefinsk församlingsverksamhet

Här finns länkar till församlingar och stift som har information om sverigefinsk verksamhet.

En mobil, en pratbubbla och ett kuvert mot en blå bakgrund.

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.

En liten röd träkyrka i ett snöigt landskap.

Suomeksi (finska)

Välkommen till finska sidor på svenskakyrkan.se! Tervetuloa Ruotsin kirkon suomenkielisille sivuille!

Himmeli - sverigefinskt församlingsblad

Himmeli är Svenska kyrkans sverigefinska tvåspråkiga digitala församlingsblad. Läs artiklar eller helheten här - eller ladda ner en pdf-fil. Dela gärna artiklarna vidare. Himmeli finns även som utskrivningsbar pdf-fil på svenska och finska - skriv ut och dela med dig.

Någon vilar händerna på en käpp.

Medarbetares drivkrafter

Vad är din kraftkälla i din vardag på jobbet? Vilken är din viktigaste arbetsuppgift? Sex medarbetare runt om i landet berättar vad som bär dem och motiverar i arbetet.

Sverigefinskt i Svenska kyrkan

• Finska är ett nationellt minoritetsspråk i Sverige sedan år 2000.
  • Ungefär 730 000 personer i Sverige har finsk bakgrund.
  • Det sverigefinska arbetet är integrerat i många av Svenska kyrkans församlingar.
  • Omkring 150 personer är anställda i Svenska kyrkan för att arbeta med sverigefinskt församlingsarbete.
  • Den svenska psalmboken finns översatt till finska.