Borgviks kyrka

Kyrkan byggdes under åren 1716-1718 och invigdes i november 1718 av superintendenten Ingemund Bröms.

Kyrkan har en välbevarad 1700-tals interiör som är en av de vackraster i Värmland med praktfulla takmålningar, utförda av Göteborgsmålaren MichaelCarowsky. Här skildras Yttersta domen med Treenigheten över altaret och i takets mitt, Kristus som världsdomare, tronande på regnbågen. Över orgelläktaren återges helvetet med alla dess fasor.

I kyrkan finns en altaruppsats, predikstol och dopfunt från byggnadstiden. Dessa är bra exempel på barockens praktfulla träarbeten.

Av säkerhetsskäl är maxantalet 160 personer som får vistas i kyrkan samtidigt.

texten är hämtad från Länsstyrelsen i Värmlands län/Värmlands kyrkor

Besök gärna http://www.kyrkokartan.se/
På denna webbplats kan du se mer bilder och betygsätta kyrkorna.

Kyrkan byggdes på initiativ av ägaren till Borgviks bruk, Erik Nilsson- Borgström och hans maka Catarina Usingh. Tornet byggdes 1735-1741 av domkyrkans byggmästare, Christian Haller.

Borgviks kyrka är kanske det bästa bevarade exemplaret på barockens kyrkobyggen i Värmland. Det är en långhuskyrka med ett tresidigt avslutat korparti och västtorn. Kyrkan är byggd i gråsten och var ursprungligen försedd med spåntak. Idag är taket belagt med lertegel.
Öster om koret ligger en åttkantig vitputsad byggnad som byggdes 1744 som gravkor åt familjen Borgström. Gravkoret  har sedan mitten av 1800-talet fungerat som sakristia.

Foto: Okänd