Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Har du funderingar kring dop? Här kan du läsa mer och boka! Dopet är både en gåva och en fest - en tradition som är lika fin oavsett ålder på den som döps.

Dopet är ett tillfälle för glädje och fest, en vacker tradition och en viktig högtidsstund oavsett ålder på den som döps. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om den döpta, alla dagar, vad som än händer.

Jag vill boka tid för dop, hur gör jag?

Du som vill bli döpt eller vill döpa ditt barn tar kontakt med Hallsbergs församling där du får hjälp med att boka tid och plats för dopet. Ring församlingsexpeditionen på telefon 0582-156 90 eller fyll i formuläret längst ner på sidan.

Barndop

Barnets namn och Guds löfte
Vid dopet nämner prästen den som döps högt och tydligt vid namn. Vid ett barndop lyfts barnets hela liv fram, både det vi känner till och det vi inte kan veta något om. Dopet är ett tecken på att ditt barn hör ihop med Gud som aldrig överger någon. I dopet finns ett löfte om att Gud är med under livets alla dagar, oavsett vad som händer.

Fadder till den döpte
Fadderns uppgift är att finnas till i den döptes nätverk. Det kan innebära att vara en viktig vuxen vid sidan av föräldrarna och ett stöd för dem i sin roll. Djupast rymmer fadderuppgiften uppdraget att finnas till för den döpte också i de stunder när ingen annan har möjlighet att göra det. Uppdraget handlar också om att hjälpa barnet att utforska den kristna tron. Kanske uppvakta på årsdagen av dopet, be för det och på andra sätt finnas till hands.

Församlingens uppgift
Föräldrarna behöver känna kyrkans stöd under barnets uppväxt. Det är församlingens uppgift att vara den miljö där barn, unga och vuxna alltmer får växa i tro.

Dop som tonåring eller vuxen

Vi förknippar oftast dop med spädbarn, men det går utmärkt att döpas som större barn, ungdom och vuxen. Kanske blev det helt enkelt inte av som barn, kanske har du just hittat din kristna tro. Som vuxen erbjuds du undervisning i samband med dopet.

Medlem i Svenska kyrkan

Den som döps blir en del av Guds familj och kyrkan i världen och därmed också medlem i Svenska kyrkan. Föräldrar som vill avvakta med dop kan anmäla att barnet ändå ska tillhöra Svenska kyrkan. Vid 18 år får barnet som vuxen själv ta ställning till dop och medlemsskap. De som har döpts i ett annat kristet samfund är välkomna som medlemmar i Svenska kyrkan, något nytt dop sker inte. Enligt Svenska kyrkans syn gäller ett kristet dop för alltid.

Dop kostar inget

Själva dopet kostar ingenting. Det gäller både i den egna församlingen eller om man väljer att döpa någon annanstans. Hallsbergs församling kan låna ut dopklänning och har fina lokaler för dopfest där släkt och vänner kan samlas efteråt. Fråga gärna om det här i samband med bokningen.

Var kan dopet ske?

I Hallsbergs församling har vi två kyrkor, Adventskyrkan i centralt i Hallsberg och Hallsbergs sockenkyrka en bit utanför tätorten. I kyrkorna har vi har de flesta av våra dop. Dop kan också ske på andra platser, exempelvis i hemmet eller trädgården. Du bestämmer själv var.

Fyll i formuläret om du är intresserad av dop. Församlingen kommer att kontakta dig så snart det är möjligt. Observera att vi behöver nå dig på dagtid.

I Hallsbergs församling genomför vi dop på söndagar i samma kyrka som söndagens gudstjänst. Gudstjänster varvas mellan Adventskyrkan och Sockenkyrkan. Har du specifika önskemål, kontakta expeditionen på 0582-156 90.

Är du tillhörig Hallsbergs församling är det gratis att låna lokal för dopkalas.