Fem personer vandrar längs en väg. Vi ser ryggarna på dem. Tre bär ryggsäck.
Foto: Clara van den Bos/Ikon
Församlingsengagemang

Pilgrimsvandra med Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan bjuder in församlingar och pastorat att pilgrimsvandra. Under er vandring kommer ni få ta del av berättelser och reflektioner från Act Svenska kyrkans partner runt om i världen.

Över 100 miljoner människor är på flykt och 300 miljoner människor är i behov av humanitärt bistånd. Bakom varje siffra finns en människa. En människa som har rätt till trygghet och ett värdigt liv. Under vandringen möter ni människorna bakom siffrorna och reflekterar tillsammans.

En del av fokusområdet Katastrofinsatser

Inspirationsmaterial utgår från ett av Act Svenska kyrkans fem fokusområden – Katastrofinsatser. I materialet finns personliga berättelser från olika delar av världen, förslag på bibeltexter med tillhörande reflektionsfrågor, aktiviteter och böner. Det finns också tips för dig som inte har lett en pilgrimsvandring tidigare och för dig som vill ha ny inspiration.  Materialet finns för nedladdning i Svenska kyrkans webbshop.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Swisha en gåva

Att ge via Swish är ett snabbt och enkelt sätt att stödja Act Svenska kyrkan. Swisha en gåva till 9001223 och var med i kampen mot fattigdom, förtryck och orättvisor världen över.

Kunskapsportalen Actum

Lär dig mer om Act Svenska kyrkans fem fokusområden. Fördjupa din kunskap genom videos, intervjuer med changemakers och interaktiva quiz.

Utforska fokusområden