ACT-alliansen är djupt bedrövad och oroad över kriget i Ukraina

ACT-alliansen uppmanar i ett uttalande med anledning av kriget i Ukraina ett omedelbart slut på våldet i Ukraina. Fred och respekt för internationell rätt och etablerade nationella gränser måste återställas, utan dröjsmål. Act Svenska kyrkan är medlem i ACT-alliansen - en av världens största biståndsallianser.

Vi står enade som ACT-medlemmar i olika länder, och vi kräver ett omedelbart slut på våldet i Ukraina. All användning av dödligt väpnat våld för att lösa tvister är oacceptabelt och måste upphöra omedelbart. Fred och respekt för internationell rätt och etablerade nationella gränser måste återställas, utan dröjsmål.

Vi uppmanar alla parter att öka de diplomatiska ansträngningarna och minska spänningarna för att förhindra en humanitär katastrof, som kan drabba miljontals oskyldiga människor. I synnerhet uppmanar ACT-alliansen alla parter att följa internationell humanitär rätt och skydda civila och undvika förlust av människoliv. Underlåtenhet att göra det kommer att få katastrofala konsekvenser och kan leda till massiva tvångsförflyttningar.

Vi uppmanar alla parter att respektera humanitära insatser och det humanitära imperativet, genom att skydda alla människoliv och samhällen som hotas av våld. Vi uppmanar parterna att hålla gränserna öppna, skapa säkra vägar och ge en tillflyktsort för dem som tvingas fly konflikten.

Medlemmar av ACT-alliansen övervakar den humanitära situationen noggrant och förbereder sig för att skala verksamheten i Ukraina och i grannländerna till stöd för dem som drabbats av de nuvarande väpnade fientligheterna.

Tillsammans med Kyrkornas Världsråd uppmanar vi alla medlemskyrkor, organisationer och människor i världen att gå med oss ​​i bön för fred för människorna i Ukraina och regionen.