En gråhårig man med kostym
Foto: Albin Hillert/ACT

ACT-alliansens generalsekreterare vittnar om effektivt och samordnat arbete i Ukraina

Kyrkor och kyrkliga organiserar i Polen, Rumänien, Ungern och inne i Ukraina kraftsamlar och organiserar sig på ett effektivt sätt för att ta emot och stötta människor som flyr kriget i Ukraina.

Kyrkor och kyrkliga organisationer i Polen, Rumänien, Ungern och inne i Ukraina kraftsamlar och organiserar sig med varandra, andra organisationer och myndigheter. Arbetet sker på ett mycket effektivt sätt, för att ta emot och stötta människor som flyr kriget i Ukraina.

ACT-alliansens generalsekreterare Rudelmar Bueno de Faria, nyligen hemkommen från Ukraina, vittnar om den unika förmågan ACT-alliansens nätverk har att snabbt och omfattande ge stöd i humanitära kriser.

Han berättar även om den unika roll som kyrkliga organisationer spelar i påverkansarbetet för fredsbyggande: ”Jag är väldigt stolt över det arbete som alla ACT-medlemmar har utfört så här långt och över det arbete som planeras för framtiden”, säger Rudelmar.