Nu startar Fasteaktionen 2024

783 miljoner människor lägger sig hungriga i kväll, det kan vi inte acceptera. Årets Fasteaktion inleds på fastlagssöndagen 11 februari och pågår fram till palmsöndagen 24 mars. Temat är Dela lika och rädda liv och i fokus är alla människors rätt till mat.

Alla goda krafter behövs i insamlingsarbetet för att vi tillsammans ska kunna stötta alla de människor som kämpar för sitt dagliga bröd. Det är tack vare det stora engagemanget hos er församlingar som vi tillsammans kan göra skillnad för människor som lever i utsatta situationer runt om i världen!

Här är några exempel på hur du kan engagera dig i Fasteaktionen:

• Berätta om Fasteaktionen i Sociala medier. Följ Act Svenska kyrkan i sociala medier och dela inlägg som läggs ut under kampanjperioden. Skapa gärna egna inlägg som berättar om de aktiviteter som du och din församling/pastorat/ stift genomför under kampanjen. Använd taggarna: #ActSvenskakyrkan #Fasteaktionen #DelaLika.

• Lyft Act Svenska kyrkans gåvoshop. I Act Svenska kyrkans gåvoshop finns gåvor som verkligen betyder något. Kopplat till årets fasteaktion har det tagits fram prisexempel som visar vad en gåva bidrar till. Berätta om och uppmuntra alla att köpa en gåva som gör verklig skillnad. Hitta till Act Svenska kyrkans gåvoshop.

• Sälj på Tradera till förmån för Act Svenska kyrkan. Utmana dina vänner och bekanta att vara med och göra skillnad på ett enkelt sätt. Alla kan sälja på Tradera till förmån för Act Svenska kyrkan och ju fler vi är desto bättre. Genom att sälja på Tradera är du med och bidrar till att främja en hållbar och rättvis matförsörjning.

Tack för att just du engagerar dig, tillsammans gör vi skillnad!

Här hittar du som vill engagera dig i Fasteaktionen material och inspiration.

Läs mer om Fasteaktionen på Act Svenska kyrkans hemsida.