Foto: Guerinault Louis/Anadolu/TT

Bråttom för omvärlden att visa solidaritet med Haiti

Haiti står inför en av de värsta humanitära kriserna någonsin. Det är bråttom för omvärlden att visa solidaritet, konstaterar Act Svenska kyrkans partner i landet.

Vardagen i Haiti har länge präglats av utbredd fattigdom och upprepade naturkatastrofer. Över 300 000 människor är på flykt, samtidigt som nästan halva landets befolkning lider av livsmedelsbrist.

Den senaste tidens våldsamma utveckling i huvudstaden Port-au-Prince har försvårat läget ytterligare. Landet står nu på randen till inbördeskrig. Tillgång till mat, sjukvård och rent vatten är några av de mest akuta behoven bland utsatta människor i huvudstaden, säger Wilson Fevrin på Act Svenska kyrkans samarbetsorganisation Christian Aid.

– Dessutom behövs psykologisk stöttning för människor som upplevt trauma till följd av våldet, säger Wilson Fevrin.

Viktigt humanitärt arbete fortsätter trots extrem situation

Act Svenska kyrkan kan tack vare vårt befintliga arbete med stöd till många små lokala grupper fortsätta stötta civilbefolkningen även i denna extrema situation. Trots riskerna jobbar våra partner med att få ut kontantstöd och mat till de som flytt våldet och med att skydda människor från kolerautbrott.

Din gåva gör skillnad

Ditt stöd behövs! Swisha till 900 1223, märk gåvan AKUT eller använd gåvoformuläret nedan. Din gåva används där den behövs mest. Stort tack för att du gör skillnad!

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 18 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.