Månniskor står på en kulle med vatten runt.
Foto: LWF

Svåra översvämningar i Sydsudan

Närmare en halv miljon människor är på flykt undan översvämningarna i Sydsudan. Uppemot en miljon barn lider av akut undernäring. "Dessutom hotas den sköra freden i landet av den svåra situationen", säger Peter Svensson, Act Svenska kyrkans regionala representant för Sydsudan.

Sydsudan är ett land svårt präglat av krig och konflikt, med återkommande torka och hungersnöd. Även översvämningar är ett återkommande problem. Klimatförändringarna är ett faktum.

Närmare en miljon människor har nu drabbats av vad som ser ut att bli de värsta översvämningarna i Sydsudan på över 60 år, översvämningar som startade redan i somras. Pandemin har dessutom gjort det extra svårt för organisationer att hjälpa människor i landet och oron är stor för ökad smittspridning.

- Act Svenska kyrkan stöder lokala krafter i Sydsudan som försöker nå de allra mest utsatta människorna, men samtidigt minimera risken för smittspridning. Det är djupt oroväckande att så många som en miljon barn under fem år uppges lida av akut undernäring, säger Peter Svensson.

Stöd till lokala insatser

Act Svenska kyrkan stödjer lokala insatser i Sydsudan inom ramen för ACT-Alliansen, en biståndsallians bestående av främst kyrkor och gräsrotsrörelser. Sydsudans kristna råd, som är en lokal partner, har lyft behovet av stöd från omvärlden.

- Det internationella samfundet måste ställa upp för Sydsudans hårt drabbade befolkning som lider i skuggan av den pågående pandemin. Act Svenska kyrkan tror på att ge människor förutsättningar att själva kunna resa sig starkare ur en kris. Därför satsar vi inte enbart på humanitär nödhjälp, utan på en kombination av nödhjälp, långsiktigt utvecklingsarbete och fredsdialog med syfte att nå en hållbar förändring, säger Peter Svensson.

Sydsudan blev en självständig stat så sent som 2011. Hoppet om en ljusare framtid grusades ganska snart och tiden efter självständigheten har istället präglats av inbördeskrig, vilket resulterat i flera flyktingströmmar. Sydsudan har 15 miljoner invånare, varav 2 miljoner lever som internflyktingar.

Trots landets rika oljetillgångar lever en majoritet av befolkningen i svår fattigdom. Fredsavtalet beskrivs som bräckligt. Flera viktiga beslut i fredsavtalet är dessutom kraftigt försenade, vilket har lett till ett ökat missnöje.

- Risken är stor att den svåra situationen gör att det hela tippar över och väpnade konflikter åter bryter ut, säger Peter Svensson.

Svårt prövade familjer

Act Svenska kyrkans lokala partner i Sydsudan, Lutherska Världsförbundet (LWF), verkar i den av översvämningar värst drabbade provinsen Jonglei. Ansvarig chef på plats, Belachew Germamo, beskriver att läget nu börjar bli akut för många familjer.

- Uthålligheten hos befolkningen i Jonglei har redan prövats genom återkommande översvämningar, konflikter, boskapsstölder och bortföranden av deras barn. Många familjer klarar helt enkelt inte av mer.

Nyligen har beslutats att förlänga de projekt som på grund av pandemin inte har kunnat genomföras fullt ut, projekt som bland annat handlar om att fler barn ska få gå i skolan och att jordbruket ska komma igång igen när vattenmassorna har dragit sig tillbaka.