Två personer står i ett arkiv med skåp och pärmar. De ler och en av dem håller i ett miniatyrflyplan.
Foto: William Jansson Winge

Dela dina minnen från 150 år av internationellt engagemang

Nästa år firar vi 150 år av internationellt engagemang i Svenska kyrkan. Och ditt bidrag är viktigt! Genom att dela dina minnen, berättelser och bilder kommer jubileumsåret att bli extra speciellt och minnesvärt.

Den 3 november 1874 bildades Svenska kyrkans mission (SKM) med uppdraget att dela tro och liv samt stå på de utsattas sida runt om i världen. Mycket har hänt sedan dess och nu jobbar vi för fullt för att gräva fram berättelser ur bland annat arkivet som finns på kyrkokansliet. Berättelserna kommer vi till exempel att använda i en jubileumsbok som tas fram tillsammans med Verbum. Vi planerar även att komplettera sommarens fotoutställning med några historiska bilder och det vore fantastiskt om vi kunde fylla vår hemsida med berättelser, erfarenheter, minnen och bilder. Och här är ditt bidrag viktigt!

Vad minns du av våra 150 år av internationellt engagemang i Svenska kyrkan? Har du kanske ett minne som du vill dela med dig av? Kanske från någon lyckad insamlingsaktivitet, ett besök av partner, en härlig sammankomst med syföreningen eller kanske från en resa till ett projekt? Stort och smått, berättar gärna om ditt minne!

En historisk bild från 1946. På bilden syns några personer med resväskor framför ett flygplan.
Den 12 oktober 1946 flög Elsa Olsson och 17 andra missionärer/missionärsbarn till Sydrhodesia. Foto: Okänd

Hittills har vi bland annat fått en berättelse från Lena om hennes mamma som reste till Sydrhodesia som missionär den 12 oktober 1946 och Cecilia Wejryd, professor i kyrkohistoria, kommer att skriva om syföreningarnas historia i jubilieumsboken. Vi arbetar även på olika sätt för att samla in berättelser från Act Svenska kyrkans partner runt om i världen.

För när vi tillsammans blickar tillbaka på 150 år av internationellt engagemang och med hjälp av våra gemensamma minnen binder väven av vår historia hittar vi kraft till fortsatta engagemang. En kamp för alla människors rätt till ett värdigt liv. Så hjälp oss att göra firandet extra minnesvärt med just din berättelse!

Skicka in dina minnen, berättelser och bilder här.