Foto: True North /Ikon

Engagemanget i Julinsamlingen gav resultat!

Tillsammans har vi lyckats samla in 52,9 miljoner kronor i Julinsamlingen. Stort tack för allt engagemang!

Act Svenska kyrkans julinsamling ”Bryt en tradition” har engagerat! Alla stift har ökat sin insamling per invånare. Insamlingsaktiviteterna har bidragit med ca 9,2 miljoner kronor i årets julinsamling.

Kollekter har tagit fart igen efter coronapandemin och har ökat med 2,7 miljoner sedan 2021 års julinsamling.  Många församlingar, pastorat och stift har dessutom valt att anslå medel från sin verksamhetsbudget till Act Svenska kyrkan. Under kampanjperioden fick Act Svenska kyrkan drygt 8 miljoner kronor i anslag.

Kriget i Ukraina engagerar många människor och även öronmärkta gåvor räknas in i Julinsamlingens resultat. Under perioden har 7 miljoner öronmärkts till Act Svenska kyrkans katastrofinsatser.

Privatpersoner har givit nästan 11,5 miljoner kronor i gåvor via Act Svenska kyrkans plusgiro, bankgiro, swish och digitala kanaler. Swish har blivit den vanligaste kanalen att ge sin gåva och det har kommit in över 26 000 swishgåvor till Julinsamlingen, 30% mer än 2021 års julinsamling. Många människor har fått brev från Act Svenska kyrkan och svarat på breven genom att ge en gåva.

Vi ser även en ökning av stora gåvor på höga belopp från både privatpersoner och företag. Ju kändare Act Svenska kyrkan blir, desto fler ser möjligheten att ge gåvor till oss – en trend vi hoppas fortsätter. Vi är tacksamma för allt engagemang och gläds åt ett insamlingsresultat som ger Act Svenska kyrkan kraft att fortsätta kämpa för varje människas rätt till ett värdigt liv!

Dela gärna filmen med det fantastiska resultatet i sociala medier.