EU-parlamentet dämpade nedskärning av biståndsbudget

Nyhet Publicerad Ändrad

Europaparlamentet har efter tuffa förhandlingar träffat en överenskommelse med ministerrådet om EU:s framtida långtidsbudget.

Parlamentet har därmed i någon mån lyckats dämpa den nedskärning i biståndet som ingick i regeringarnas budgetöverenskommelse i somras. En miljard euro mer förs nu till humanitärt arbete, och en miljard till långsiktigt utvecklingssamarbete.

- Beslutet är naturligtvis ett framsteg jämfört med överenskommelsen i somras, men helt otillräckligt i jämförelse med behoven som har vuxit dramatiskt under 2020, säger Eva Ekelund, policychef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkan är starkt kritisk till att tillskottet av långsiktiga medel ska förvaltas av ett nytt lånegarantiinstrument, EFSD+, som ska stimulera privata utvecklingsinvesteringar. Instrumentet hade redan en stor del av biståndsbudgeten, trots att den ännu inte har visat sig kunna ge några positiva utvecklingsresultat. EFSD+ har nyligen fått stark kritik av EU:s revisionsrätt. (pdf, 14 sidor, engelska)

- Det är helt fel prioritering att satsa mer på att få igång privata investeringar just nu, säger Eva Ekelund. Biståndet kan inte och ska inte användas för att få igång världsmarknaden, det ska minska fattigdom så effektivt som möjligt. I Coronakrisen behöver utvecklingsländerna framför allt få möjlighet att öka sina offentliga investeringar i hälsovårdssystem och social trygghet.

Läs mer om Act Svenska kyrkans syn på blandfinansiering – bland annat lånegarantier.