Gemensamt uttalande

Act Svenska kyrkan understryker tillsammans med 33 andra trosbaserade organisationer vikten av att trosbaserade aktörer utgör en stark röst vid katastrofarbete.

Den 23-28 maj hölls den 7:e globala konferensen (sk. plattformen) på Sendairamverket för katastrofreducering där världens länder samlades för att diskutera hur vi arbetar för att förebygga, förbereda och minska effekterna av katastrofer, inklusive de kriser som nu uppstår allt oftare på grund av klimatförändringar.

I samband med den globala konferensen har Act Svenska Kyrkan, tillsammans men 33 andra trosbaserade enskilda organisationer, gjort ett samlat internationellt uttalande som understryker vikten av att trosbaserade icke-statliga hjälporganisationer, som kan förmedla erfarenheterna och rösterna av de som är mest sårbara för katastrofer, i större utsträckning måste medverka och kunna påverka hur Sendairamverket ska implementeras. Uttalandet kommer att delas med beslutsfattare och ingå i arbetet med att öka rösten och inflytandet av civila samhället i katastrof- och klimatanpassning.

Sendairamverket är handlingsinriktat och framtogs 2015 efter 3 års förhandlingar mellan berörda aktörer och stater för att ge ytterligare drivkraft till det redan pågående internationella arbetet med att förbättra vår kapacitet att bedöma risker och göra anpassningar som minskar förstörelsen som orsakas av världens ökande antal katastrofer.

Här kan du läsa uttalandet, på engelska.