Foto: Alexander Sjöberg /Ikon

Globala organisationer oroas över Sveriges biståndspolitik

340 civilsamhällesorganisationer från hela världen går ut och varnar för att Sverige inte följer grundläggande principer för internationellt utvecklingssamarbete i genomförandet av den nya biståndspolitiken. Flera av organisationerna är Act Svenska kyrkans partnerorganisationer.

Organisationerna har gått samman i ett öppet brev till ordföranden i OECD DAC, OECD:s kommitté för utvecklingssamarbete. De skriver att de är djupt oroade över de hastiga beslut som Sverige tagit de senaste månaderna och den dramatiska effekt det kommer att få för flera viktiga internationella åtaganden kopplade till biståndet.

Organisationerna lyfter till exempel hur Sveriges regering har frångått principen om Meningsfull och inkluderande konsultation och  att redan ingångna avtal med 1750 civilsamhällesorganisationer i 90 länder förväntas sägas upp vid årsskiftet - utan att de berörda organisationerna har haft någon möjlighet till konsultation eller dialog.

I brevet lyfter organisationerna också att Sverige, som ordförande i det globala partnerskapet för effektivt utvecklingssamarbete har ett extra stort ansvar att verka för partnerskapets principer, inte minst principen om lokalt ägarskap. Att Sverige nu väljer att frångå dessa principer är därför särskilt allvarligt.

Avslutningsvis skriver organisationerna att de är oroade över hur Sveriges beslut kommer att skada relationer och solidariteten mellan det globala syd och globala nord. Besluten ignorerar decennier av viktiga samarbeten, erfarenheter och kunskap hos civilsamhället i både globala syd och nord.

Act Svenska kyrkans partner som har skrivit under det öppna brevet kommer från bland annat Filipinerna, Sydafrika, Guatemala, Indien, Myanmar, Colombia och Guatemala. Bland undertecknarna finns även de ekumeniska globala allianserna Lutherska världsförbundet, Kyrkornas världsråd och ACT-alliansen.

Läs brevet i sin helhet här.

Fakta

OECD DAC står för Organisation for Economic Cooperation and Development Development Assistance Committee.