Foto: Doaa Albaz/ANADOLU/TT

Hot om massvält kräver eldupphör

Nyhet Publicerad Ändrad

Barn dör av svält i norra Gaza och Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar nu om att massvält hotar samtidigt som det är svårt att nå fram med nödhjälp till de allra mest utsatta.

Världshälsoorganisationen WHO har nyligt slagit fast att barn dör av svält i norra Gaza, där uppskattningsvis 300 000 palestinier lever med begränsad tillgång till mat och vatten. Uppskattningsvis vart tionde barn under fem år bedöms lida av akut undernäring, liksom många vuxna.

- Det som krävs nu är ett omedelbart eldupphör, säger Erik Lysen, chef för Act Svenska kyrkan.

Act Svenska kyrkans partner kämpar för stunden dygnet runt för att lyckas distribuera det allra mest nödvändiga till människor på flykt runt om i Gaza, trots att pågående intensiva strider gör att insatserna innebär fara för eget liv. I nuläget når dock i princip inget stöd in till norra Gaza, där Act Svenska kyrkans partner på plats vittnar om förråd som helt börjar sina.

Svälten är utbredd och barnen drabbas värst

- Omvärlden behöver agera. Barn dör av svält samtidigt som mat och vatten finns på nära håll. Vår pågående fasteaktion som har fokus på allas rätt till mat känns minst sagt tragiskt aktuell, säger Erik Lysén.

Just norra delen av Gaza har i stort sett varit avskuren från hjälp under de senaste månaderna och svälten är utbredd. För cirka två veckor sedan meddelade FN:s livsmedelsprogram att matleveranserna till norra Gaza avbryts eftersom de första hjälpkonvojerna på tre veckor utsatts för våld och plundring på grund av kollapsen av den civila ordningen.

Flera luftlandsättningar av bistånd till Gaza har ägt rum under de senaste veckorna i samarbete med den israeliska militären. Frankrike, Förenade Arabemiraten och Egypten har bland annat varit inblandade. USA har dessutom uppgett att 36 000 måltider nyligt släppts från luften i norra Gaza i samarbete med Jordanien. Men Act Svenska kyrkans partner vittnar om att den luftburna nödhjälpen inte alls är effektiv, att den inte når de allra mest utsatta, sjuka och svaga. Hjälpbehoven är dessutom enorma.

Förra veckan dödades dessutom mer än 100 palestinier när folkmassor rusade fram för att nå en hjälpkonvoj som eskorterades av israeliska styrkor väster om Gaza City. Motstridiga uppgifter florerar om hur många som sköts respektive blev nedtrampade på eller överkörda av lastbilarna i tumultet.

- Att människor i desperat behov av nödhjälp dör på detta sätt är en djup tragedi och visar på ett stort misslyckande. Händelsen måste utredas noggrant, säger Erik Lysen.

Svårt att nå fram med humanitärt stöd

Act Svenska kyrkans palestinska och israeliska partner vittnade redan under hela senare delan av hösten 2023 om extrem brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i hela Gaza. Samtidigt har det varit svårt att nå fram med humanitärt stöd på grund av begränsat tillträde och mycket svåra strider i inte enbart de norra delarna. Med fara för eget liv har våra partner lyckats distribuera det allra mest nödvändiga till människor på flykt i Gaza. Matpaket och mjölk har delats ut, liksom vatten och dadlar. Stöd går även till hygienkits, ekonomiskt bidrag till familjer, liksom tillfälligt skydd i skolor och andra byggnader som inte redan förstörts av bomber. Dessutom ges psykosocialt stöd till svårt traumatiserade människor.

Enligt rapport från FN uppger över 90 procent av invånarna i Gazaområdet att de regelbundet går utan mat en hel dag. Hälften av invånarna riskerar att svälta och i norr är svälten alltså redan utbredd, enligt uppgifter från WHO. Samtidigt finns mat och rent vatten på mycket nära håll. Lastbilar från olika humanitära organisationer står redo att leverera mat på andra sidan gränsen och så snart israeliska myndigheter tillåter finns beredskap hos Act Svenska kyrkans lokala partner att bistå i större omfattning med bland annat rent vatten, mat och mediciner även i norra Gaza.

Kriget i Gaza

Flera barn i Gaza har dött av undernäring och bristen på grundläggande förnödenheter är akut. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Din gåva behövs!

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 18 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.