Foto: Albert Temu, TCRS

Humanitära insatser i Tanzania

Till följd av de uppblossade striderna i Demokratiska republiken Kongo har många människor flytt över sjön Tanganyika till Tanzania. Genom ACT-alliansen står Act Svenska kyrkan redo att möta de akuta behov som uppstått.

Den intensifierade konflikten mellan den kongolesiska militären, rebellgruppen M23 och andra väpnade grupper fortsätter i östra Demokratiska Republiken Kongo. Förutom att många människor flytt över gränsen till Uganda, där Act Svenska kyrkan också genomför humanitära insatser, så har många flyende även tagit sig med båt över sjön Tanganyika till Tanzania under de senaste månaderna.

Flyktinglägret Nyarugusu i nordvästra Tanzania huserar nu en befolkning tre gånger så stor som lägret egentligen är byggt för, och behoven av mat och rent vatten är enorma. Det behövs också nya toaletter och andra hygienmässiga åtgärder för att förbättra den sanitära situationen och förebygga spridning av sjukdomar. Genom ACT-alliansen kan Act Svenska kyrkan se till att dessa behov möts.

Tack vare att vi har partnerorganisationer på plats står vi dessutom redo att jobba mer långsiktigt med psykosocialt stöd för de som förlorat anhöriga eller egendom i den konflikt de flytt ifrån.

Din gåva behövs och gör livsviktig skillnad. Ge den via formuläret nedan eller genom att swisha till 900 1223. Skriv Akut i meddelandefältet. Act Svenska kyrkans katastrofinsatser pågår på flera platser i världen. Ditt bidrag används där det behövs mest.