Livsviktigt stöd till människor i Gaza

Det råder omfattade brist på livsmedel, rent vatten, mediciner och sjukvård i Gaza och Act Svenska kyrkans partner kämpar för att nå fram med humanitära insatser. Det berättar programsamordnare Malin Andrén, som nyligen besökte Israel och Palestina.

Kriget i Gaza har pågått i över 100 dagar och när Act Svenska kyrkans programsamordnare Malin Andrén nyligen besökte området fick hon höra många vittnesmål om hur kriget påverkar livet för alla som lever i Israel och Palestina.

- Människor saknar mat för dagen och sjukhusen tvingas operera utan bedövning. Situationen på Västbanken inklusive östra Jerusalem är också mycket svår med dödligt våld, omfattande rörelserestriktioner och en ökande fattigdom, berättar hon.

Den största utmaningen för Act Svenska kyrkans lokala partners är att det inte ges fullt tillträde till Gaza och att den intensiva krigföringen gör det mycket svårt att rädda skadade människor.

Malin Andrén, programsamordnare på Act Svenska kyrkan

- Det krävs ett permanent eldupphör för att den nödvändiga humanitära hjälpen ska nå fram fullt ut. Men med risk för sina egna liv lyckas Act Svenska kyrkans partner på plats ändå distribuera det mest nödvändiga till människor på flykt i Gaza, säger Malin Andrén.

Act Svenska kyrkan samarbetar också med flera partnerorganisationer i Israel som bland annat erbjuder psykosocialt stöd och dialoginsatser för barn och ungdomar i skolor och på universitet. Målet är att ge verktyg och vägledning till människor som behöver bearbeta trauman som de upplevt.

Act Svenska kyrkan har också under flera decennier arbetat med partnerorganisationer i Israel och Palestina kring olika insatser för försoning. Gemensamt för samtliga av dessa organisationer är att de arbetar för en rättvis fred och en framtid där israeler och palestinier kan leva fredligt sida vid sida på sina egna villkor.

- Vi stödjer exempelvis yrkesutbildning som ger hopp och framtidstro åt unga palestinier och arbete för att förbättra levnadsvillkoren för utsatta samhällen på Västbanken och i Gaza. Men givetvis innebär kriget en stor utmaning för alla våra partnerorganisationer, säger Malin Andrén.

Kort om kriget i Gaza

Den 7 oktober 2023 genomförde Hamas en attack i Israel där 1 200 människor dödades och över 200 togs som gisslan. Som en reaktion på händelsen inledde Israels regering en militär attack mot Gaza.

Kriget i Gaza har drabbat mer än 2,2 miljoner människor, hela Gazaremsans befolkning. Fler än 27 700 människor har dödats, varav en majoritet är äldre, kvinnor och barn. Nära 67 000 människor har skadats svårt och 85 procent av befolkningen är på flykt undan bomber och skjutningar.

Kriget i Gaza

Flera barn i Gaza har dött av undernäring och bristen på grundläggande förnödenheter är akut. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Din gåva behövs!

Förödelse efter en orkan på Haiti.

Aktuella katastrofer

Act Svenska kyrkan arbetar just nu med katastrofinsatser i 21 länder. Genom lokala partner, i många fler länder, kan vi snabbt mobilisera stöd när en katastrofsituation uppstår på ny plats i världen.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.