Nu startar Act Svenska kyrkans insamlingskampanj Fasteaktionen

Den 11 februari går startskottet för Act Svenska kyrkans årliga fasteaktion. I fokus står alla människors rätt till mat. Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att vi alla ska kunna äta oss mätta. Vi lever under samma himmel, men delar inte lika på jordens resurser. Tillsammans kan vi förändra det!

– Det finns ett överskott av mat i världen, trots det går 783 miljoner människor och lägger sig hungriga i kväll.  Problemet är att vi inte delar lika på jordens resurser. Därför vill vi i Fasteaktionen sätta ljus på att vi måste ha en mer rättvis fördelning för att rädda liv, säger Eva Perez Järnil, projektledare för Fasteaktionen.

De senaste åren har den positiva utvecklingen i världen gått bakåt till följd av ökad ekonomisk ojämlikhet, klimatförändringar och konflikter. Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med kyrkor och organisationer runt om i världen för att fler människor ska kunna försörja sig och få tillgång till mat, även på platser där klimatet hotar skördarna. Det handlar bland annat om utbildning i hållbart jordbruk, utveckling av torktåliga grödor, stöd till kvinno- och spargrupper samt till mindre jordbrukskooperativ.

Varför majs i årets fasteaktion?

Majs är ett av världens vanligaste sädesslag. På våra middagstallrikar är den ofta ett trevligt tillbehör, på andra platser kan den vara skillnaden mellan liv och död. Med fler småskaliga jordbruk kan fler gå och lägga sig mätta.

– Majsen symboliserar mat och är ett livsmedel som betyder mycket för många människor. Runt om i världen är den tätt förknippad med kampen om det dagliga brödet och möjligheten att försörja sig själv, säger Eva Perez-Järnil.

För 150 kronor kan till exempel en jordbrukare i Sydsudan bli självförsörjande på majs. Din gåva gör skillnad. Swisha till 900 1223.

Läs mer om årets Fasteaktion på Act Svenska kyrkans hemsida.

Act Svenska kyrkan stödjer småskaliga jordbruk och insatser som bidrar till en diversifierad odling där majs är en av flera viktiga stapelgrödor, men där andra klimatanpassade grödor också är viktiga.