Överge inte de mest utsatta länderna

Sveriges bistånd är under förändring och stödet till många länder där behoven är stora hotas. Det är fortfarande möjligt att påverka förändringarna – din röst är viktig!

Just nu jobbar regeringen med en förändring av inriktningen för Sveriges bistånd. En viktig ändring är att stödet till Ukraina, närområdet och länder där svenska företag har intressen prioriteras. Det innebär att stödet till länder där behoven är störst – fattiga, sköra och konfliktdrabbade länder – kommer att minska.

Flera av de mest utsatta länderna riskerar nedskärningar eller avvecklat stöd. Bland dem finns bland annat Guatemala, Sydsudan och Palestina. Budgeten för 2024 fastställs i mitten av december, och fram till dess kan du vara med och försvara stödet till de mest behövande länderna.

Läs mer om reformagendan och dess konsekvenser för människor i länder där behoven är som störst.

Det här kan du göra för att vara med och påverka

Dela Act Svenska kyrkans hälsning till bistånd- och handelsminister Johan Forssell

Gilla, kommentera och dela filmen på Act Svenska kyrkans Facebook, Instagram, X och LinkedIn där Johan Forssell uppmanas bevara ett starkt stöd till de länder som riskerar nedskärningar.

Varje gillamarkering, kommentar och delning gör att fler nås av budskapet riktat till Johan Forssell och trycket på regeringen att försvara de mest utsatta ökar.

Skicka mejl till politiker

Använd mallen som finns i PDF-filen för att skicka mejl till riksdagsledamöter.

Sprid kunskap om pågående förändringar

Via länken ovan hittar du mer information om de pågående förändringarna. Läs på och sprid kunskap till fler som kan vara med och påverka.

Tillsammans kan vi göra skillnad!