Bild på ett hus som träffats av en sprängladdning med ett mjukisdjur liggande på marken framför huset.
Foto: HIA/ACT-alliansen

Sex månader av krig i Ukraina

Kriget i Ukraina har pågått i sex månader. Kriget har både haft lokala och globala effekter och fortsätter att påverka vardagen för människor i hela världen. Vi startade snabbt våra insatser för människor som hamnade i utsatthet och arbetet pågår fortfarande. Din gåva behövs!

En omfattande humanitär situation

Bild på ett hus som förstörts i bombningarna. I förgrunden står ett antal personer vid en parkerad bil och tittar på det trasiga huset.
Förödelsen på byggnaderna i Ukraina är stor. Foto: Hungarian Interchurch Aid/ACT-alliansen

Sedan Ryssland invaderade Ukraina för sex månader sedan har nästan en tredjedel av alla ukrainare tvingats fly från sina hem. Av dessa är ungefär hälften (6,6 miljoner) på flykt inom Ukraina medan andra hälften har korsat gränsen för att söka trygghet i ett annat land.

Situationen är en av de största humanitära kriserna i världen idag och har även följdeffekter som brist på mat när ländernas veteexport minskar eller helt uteblir. Krigets följder ger redan nu humanitära behov över stora delar av världen.

Insatserna har nått fler än 135 000 personer

En kvinna går förbi kameran med paket i famnen. Bakom henne står det ett antal personer och väntar på att få sina paket som lastas ut av tre personer som står inne i lastbilen.
Människor tar emot förnödenheter ur en lastbil i Ukraina. Foto: Hungarian Interchurch Aid/ACT-alliansen

Genom våra partner har Act Svenska kyrkan varit med och bidragit till humanitära insatser som har nått fler än 135 000 personer. Människorna har fått ta del av grundläggande förnödenheter, skydd och andra livräddande insatser i Ungern, Polen och Ukraina.

Exempelvis har våra partner transporterat och delat ut över sex ton medicin till människor i Ukraina. Ett annat exempel är i Lviv där vi arbetar tillsammans med flertalet lokala partner för att trygga människors matsäkerhet. Genom att ge människor i utsatthet kontantstöd har tusentals människor kunnat skapa sig en större trygghet sett till mat och andra omedelbara behov.

Sommarläger för barn i Budapest

Två flickor står och ser på medan två andra flickor gungar i en gungställning.
Barn som har tvingats på flykt från kriget i Ukraina gungar under ett sommarläger 2022. Foto: Hungarian Interchurch Aid/ACT-alliansen

Under sommaren 2022 har våra partner anordnat flera sommarläger för barn som tvingats på flykt. Utöver ett stort läger i Budapest har även andra arrangerats utanför storstäderna i mer lantliga miljöer.

Under sommarlägren har barn mellan 5 och 16 år kunnat leka i  en trygg miljö och bara vara just barn. Barnen har även kunnat delta i aktiviteter som bidrar till att barnen känner sig bekväma i sin nya situation nu när de har kommit till Ungern. Lägren har även motverkat kulturkrockar och minskat språkbarriärerna vilket annars kan göra barnen väldigt oroliga.

Möjligheten att få glömma kriget för en stund

En bild på sex barn som klappar en hund. I bakgrunden syns två vuxna som övervakar situationen.
Hunden Doxa hjälper barn som tvingats på flykt från kriget i Ukraina att tackla sina trauman. Foto: Hungarian Interchurch Aid/ACT-alliansen

Tillsammans med Hungarian Interchurch Aid erbjuder vi människor på flykt det som kallas psykosocialt stöd. För att stödja människor som lever i utsatthet att hantera deras nya situation och må bättre även psykiskt och själsligt sker flera olika aktiviteter. Exempelvis finns det en telefonlinje dit personer kan ringa och få stöd.

I Berehove hjälper den fluffiga Berner Sennenhunden Doxa barn och vuxna att koppla av och glömma bort kriget för en stund. Tillsammans med sin ägare och terapeuten Barbara besöker Doxa boendet som drivs av vår lokala partner varje vecka. När Doxa kommer på besök blir barnen gladare, kommer ur sina skal lite grann och hittar gemenskap med varandra när de klappar hunden.

Vår partner berättar mer om insatserna

I filmen kan ni se mer om hur en av våra lokala partner, Hungarian Interchurch Aid (HIA), arbetar för att människor som lever på flykt ska få det stöd de behöver.

Din gåva behövs för det fortsatta arbetet

Kriget i Ukraina fortsätter att påverka både lokalt och globalt. Våra humanitära insatser pågår på flera platser i världen och anpassas efter de behov som uppstår. Din gåva används där den behövs mest.

Ge din gåva via formuläret här på sidan eller genom om att swisha till 900 1223. Skriv AKUT i meddelandefältet.

Hjälparbetare bär på förnödenheter

Krigsdrabbade i Ukraina nås av stödet

Under krigets första 100 dagar har Act Svenska kyrkan genom partner stöttat 105 720 människor i Ukraina och Ungern. Det har handlat om att akut rusta upp skyddsanläggningar såväl som mer långsiktig assistans med jobbsökande – och fler insatser är på gång.

Katastrofinsatser

Krig, svält och naturkatastrofer slår sönder miljoner människors tillvaro varje dag. Act Svenska kyrkan samarbetar med partner runtom i världen som finns på plats både före, under och efter katastrofen.

Hjälparbetare delar ut vatten

Gåvorna gör skillnad i Ukraina

Kriget i Ukraina har global påverkan. Det är en ohygglig situation för de som tvingas fly från sina hem. Följdeffekter i andra länder är många och allvarliga. Tack vare gåvor fortsätter arbetet med att motverka krigets effekter, i Ukraina och resten av världen.