Social trygghet för alla: Det går, och det händer redan!

Även låg- och medelinkomstländer kan införa allmänna pensioner, barnbidrag och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Det visar Act Svenska kyrkan, Development Pathways och Action Against Hunger France i två nya studier.

Studien An affordable and feasible pathway to universal security presenterar modellberäkningar över hur statsfinanserna i fyra olika länder skulle påverkas av att förmånerna införs gradvis under en 20-årsperiod. Länderna – Ghana, Indien, Uganda och Vietnam – har mycket olika befolkningsstruktur, men för alla skulle det vara fullt möjligt att införa förmånerna om det görs stegvis.

– Studien visar att de grundläggande trygghetsstöden för barn, gamla och personer med funktionshinder skulle minska fattigdomen på ett dramatiskt sätt i alla länderna, säger Gunnel Axelsson Nycander, policyrådgivare sociala trygghetssystem för Act Svenska kyrkan.

Från fattigdomsriktade stöd till hållbara allmänna trygghetssystem

Den andra studien innehåller en unik sammanställning av allmänna stöd till barn, gamla och personer med funktionsnedsättningar som redan idag finns i utvecklingsländer. Taking stock of progress: A compilation of universal or benefit-tested social security programmes in low- and middle-income countries visar att det finns 89 allmänna sociala förmåner i 52 låg- och medelinkomstländer. Inget av dessa system är finansierat av internationellt bistånd.

Det är känt sedan länge att allmänna trygghetssystem är bäst på att nå de allra mest utsatta och att de minskar fattigdom effektivast. Trots det går nästan alla biståndsmedel för social trygghet idag – inklusive stöd från Sida – till så kallade fattigdomsriktade system där man med olika metoder försöker identifiera de hushåll som är i mest behov av stöd.

– Det finns en felaktig bild av att det skulle vara för dyrt för låg- och medelinkomstländer att införa allmänna förmåner som alla invånare har rätt till, säger Gunnel Axelsson Nycander.

Med studierna som presenteras idag utmanar Act Svenska kyrkan Världsbanken och andra biståndsgivare att överge fokuset på fattigdomsriktade stöd.

– Det skulle vara mer effektivt att fokusera på att stötta länders ansträngningar att gradvis bygga upp allmänna system, som finansieras av länderna själva när de väl är på plats, säger Gunnel Axelsson Nycander.

Läs mer om studierna på vår opinionsblogg.