På ett bord står ett diplom och ett pris, på en skärm visas en bild av Per Anger
Foto: Juliana Wolf Garcindo
Mänskliga rättigheter

Per Anger priset

Per Anger-priset är svenska regeringens internationella pris för mänskliga rättigheter och demokrati. Act Svenska kyrkan är en av de organisationer som nominerar till priset.

Forum för levande historia leder ett viktigt uppdrag åt regeringen: att organisera årliga priser för de som gjort stora humanitära och demokratifrämjande insatser i sina hemländer. Priset hyllar de som förändrar världen med sin outtröttliga övertygelse och engagemang för medmänsklighet och demokrati.

Per Anger priset - regeringens internationella pris

Per Anger priset instiftades 2004 för att uppmärksamma de insatser svenske diplomaten Per Anger gjorde under andra världskriget då han räddade ungerska judar undan Förintelsen.

Act Svenska kyrkan är en av nio nomineringsorganisationer från civilsamhället som föreslår kandidater till priset. En fristående jury utser den värdige pristagaren.

Mer om Per Anger priset hos Forum för levande historia.

De nominerande organisationerna är: Act Svenska kyrkan, Afrikagrupperna, Amnesty International, Civil Rights Defenders, Diakonia, Individuell Människohjälp (IM), Kvinna till Kvinna, Rädda Barnen och We Effect.

Tidigare Per Anger pristagare

Fackföreningsledaren Sithar Chhim får 2024 års Per Anger-pris

Publicerad:

"De kan sätta mig och andra ledare i fängelse, men de kan inte stänga in vår kämpaglöd", säger Sithar Chhim.

Per Anger-priset går till aktivist för klimaträttvisa

Publicerad:

Klimataktivisten Anabela Lemos från Moçambique får årets Per Anger-pris för sin kamp för alla de bönder som tvingas lämna sina hem för att ge plats åt gas- och kolutvinning. Priset delas ut av Forum för levande historia den 31 mars.

Människorättsaktivisten S’bu Innocent Zikode får Per Anger-priset

Publicerad:

Årets Per Anger-pris tilldelas människorättsaktivisten S’bu Innocent Zikode, som kämpar för rätten till hem, mark och överlevnad för de allra fattigaste i Sydafrikas kåkstäder. Act Svenska kyrkan är en av flera organisationer som deltagit i nomineringsarbetet. Priset delas ut av Forum för levande historia idag 25 mars.

Per Anger-priset till irakisk kvinnorättsförsvarare

Publicerad:

Årets Per Anger-pris tilldelas den irakiska kvinnorättsförsvararen och skribenten Intisar Al-Amyal som sedan 20 år tillbaka arbetar för kvinnors rättigheter och jämställdhet i Irak. Svenska kyrkan är en av flera organisationer som deltagit i nomineringsarbetet.