Alexandra (Alice) Isaksson

Alexandra, kallad Alice, föddes 31 oktober 1913 i Bjärstad Lillgård i Bankekind som nummer sju av nio syskon. Föräldrarna var lantbrukare. 1918 flyttade familjen till Hållstad i Östra Ryd och 1922 till Mylinge i Östra Harg.

Efter avslutad skolgång fortsatte Alice att läsa på folkhögskola i Vara och Marieborg. Hon arbetade som kokerska på hotell, i familjer på slott osv.

1939 till 1944 var hon köksföreståndarinna och förste kokerska hos prins Gustav Adolf och prinsessan Sibylla på Haga slott.

1948 tog Alice det stora beslutet att bege sig till New York. Hon reste med fartyget Stavangerfjord från Göteborg.

I USA fortsatte hon att arbeta som köksföreståndarinna/kokerska. Nu hos familjer med god ekonomi, mest kända arbetsgivare var Rockefeller.

Hon bytte ofta arbetsplats. Det var ju flera personal i hemmen och de kanske inte alltid var så sams. Alice pratade inte gärna om var hon arbetade.

Det ansågs inte riktigt fint att arbeta i ett hem utan Alice sa ofta att hon arbetade på en club.

Alice hade en liten lägenhet på Manhattan. Hon blev så småningom amerikansk medborgare och satt i bl.a. juryn vid rättegångar.

Hon hade en vän, Jack, och de var särbo men de hade stor glädje av varandra.

Telefonsamtalen mellan föräldrarna/syskonen och Alice var korta och med långa mellanrum. Desto flera brev skickades till föräldrar och syskon.

Hon besökte Sverige så ofta hon kunde, men hon envisades med att åka båt så resorna tog tid. På slutet vågade hon flyga.

Vid besöken i Sverige lagade hon mycket god och vacker mat.

Hon skaffade sig en lägenhet i Varberg, kanske med tanke på att flytta hem till Sverige och komma nära sin lillasyster.

Alexandra avled 22 juli 1991 i New York pga en stroke.

I september hämtades Alexandras urna hem av systern och syskonbarn. Dessförinnan hölls en minnesgudstjänst i Svenska kyrkan i New York tillsammans med hennes vänner.

Begravningsgudstjänst hölls i Östra Hargs kyrka 21/9 1991.