Om konfirmationen 2019

Vi kom, vi såg, vi konfirmerades!

Som vanligt så var det nästan så att tårarna rann när det var dags att säga hej då efter konfirmationsgudstjänsterna i juni 2019. Då hade vi precis varit på ett härligt läger på Gotland och Fårö tillsammans med alla tre konfagrupperna från 2018/19. Äventyrsgruppen från Linghem, Creative-gruppen från Ekängen och The Bible-gruppen från Linghem.

Men vi börjar där vi började. Efter att anmälningstiden hade gått ut i augusti stod det klart att det var många som ville vara med i Äventyrsgruppen i Linghem, en grupp som träffades en söndag i månaden där vi varvade samtal om Gud, Bibeln och hur det är att vara människa med aktiviteter som höghöjdsbana och bågskytte, där vi lärde känna oss själva och våra gränser.

I Creative-gruppen fick konfirmanderna prova på många olika uttrycksformer så som musicerande, dans och målning. Gruppen träffades varannan tisdagseftermiddag och hade en avslutande andakt tillsammans med ungdomsgruppen varje tillfälle. På hösten anordnades helgläger på hemmaplan i S:t Martins kyrka, där fokus låg på att lära känna varandra och utforska våra olika bilder av vem eller vad Gud är. Det var mysigt och givande - ett bra sätt att komma varandra nära relativt snabbt.

The Bible var detta år en liten grupp med fokus kring livet. Diskussionerna var många och långa om detta, och varvades med serien The Bible och lite skapande.
Konfirmanderna koreograferade bland annat en liten dans till låten This is me som var med på konfirmationsgudstjänsten i kyrkan.

Vårt stora gemensamma läger på Gotland med alla församlingens konfirmander skedde i Kristihimmelsfärdshelgen. Några utflykter, mycket lekar, en del allvar, tänkvärda samtal om tro och liv, fördjupade relationer, och fin gemenskap på ett vacker Fårö ledde förhoppningsvis till minnen för konfirmanderna.

Tyvärr blev den tilltänkta gruppen i Tallboda inte av. Generell jobbar vi vidare med att vända den negativa konfirmationstrenden, men gläds av hela våra hjärtan över de ungdomar vi får möta och dela så mycket glädje och funderingar över livet med. Allt detta skulle inte vara möjligt utan det fantastiska gänget unga ledare - ungdomar som väljer att fortsätta efter konfirmationen och som vi utbildar till att bli ledare, bland annat i konfirmationsammanhang.

Vill du bli konfirmand?

Läs mer om att konfirmeras i Linghem, Ekängen eller Tallboda.