Foto: Elin Strömblad

Sommarmusik

Massor av musik hela sommaren!

Vad vill du lyssna till?

"Sagolika Astrid" - tisdag 18 juni 10.00 Bankekinds kyrka

Lyssna och sjung med när Östgötamusiken spelar låtar från sagor! Temat är Astrid Lindgren. Evenemanget är gratis.

”Våra bästa psalmer i ny tappning”- onsdag 26 juni 19.00 Östra Hargs kyrka

Musik i Cykelkyrkan med Psalmligan: Anton Karlsson, Jonatan Modh, Rebecka Dellskog. Efteråt korvgrillning i församlingshemmets trädgård.

”Homenaje a la guitarra” - onsdag 3 juli 19.00 Östra Hargs kyrka

Musik i sommarkväll med Mattias Widéen, gitarr. Korvgrillning i församlingshemmets trädgård efteråt.

”Landskap – toner i trä och metall” - onsdag 10 juli Östra Hargs kyrka 19.00

Musik i sommarkväll med Duo Ictus. Johannes Carlsson och Simon Sahlén – slagverk. Korvgrillning i församlingshemmets trädgård efteråt.

”Stjärnduo” - torsdag 18 juli 19.00 Bankekinds kyrka

Sommarmusik med Johan Dalene, violin och Sebastian Iivonen, piano.

”Svängig musik och vackra koraler för marimba” - söndag 21 juli 18.00 Askeby kyrka

Musik i klosterkyrkan med Sofia Wik, marimba. Klosterföreningen genomför visning av kyrkan från 17.00.

”Från visa till jazz” - torsdag 25 juli 19.00 Bankekinds kyrka

Sommarmusik med Claes Jansson, sång och Kjell Fernström, piano.

”Musik genom 3 sekler” - torsdag 1 augusti 19.00 Bankekinds kyrka

Sommarmusik med verk av bland andra Bach, Mendelssohn och Jongen. Vid orgeln konsertorganisten Mathias Kjellgren.

”Italiensk serenad – en musikalisk resa i kärlekens tecken” - torsdag 8 augusti 19.00 Bankekinds kyrka

Matinkvartetten bjuder på Sommarmusik av Verdi och Puccini m fl. Malin Bratt, viola, Matts Eriksson, violin, Mats Strand, violin och Ingrid Åkerblom, cello.

Orgelkonsert med Schiörlinakademien - tisdag 13 augusti 18.00 Östra Skrukeby kyrka

Varmt välkomna på en musikalisk stund med Ana Benedičič, som spelar varierad musik från dåtiden på den fina Schiörlinorgeln!

”Flygelfantasier med Monica Dominique” - torsdag 15 augusti 19.00 Bankekinds kyrka

Sensommarklanger; Folkmusik, jazz och klassiskt i en salig blandning. Musik av bl.a. Frédéric Chopin, Erik Satie, George Gershwin, Kurt Weill, Claude Debussy och Monica Dominique.

"Musik i Klosterkyrkan" - söndag 18 augusti 18.00 Askeby kyrka

Ludvig Walter, cello och Inger Dalene, piano. Klosterföreningen genomför visning av kyrkan från 17.00.

”Klingande trumpet” - torsdag 22 augusti 19.00 Bankekinds kyrka

Sommarmusik med Jan Gustavsson, trumpet och Kristin Stenberg, piano och orgel.

”Klockarens musikaliska värld” - torsdag 29 augusti 19.00 Bankekinds kyrka

Vi är alla bekanta med orgeln i kyrkan - men vilken musik spelade kyrkomusikerna på sina fioler och nyckelharpor under 1700-talet? Följ med på en resa in i en bortglömd musikalisk värld, i en konsert där berättande varvas med spel och sång. Ida Meidell-Blylod, violin och Johan Hedin, nyckelharpa.

Såhär har vi öppet i sommar!

Vill du besöka någon av våra kyrkor - utanför gudstjänsttiderna? Kyrkorna håller öppet i sommar!

Cykelkyrkan i Östra Harg

Cykla, promenera eller ta bilen. Åter dags för Cykelkyrkan!