Välkommen Stefan!

Stefan Rylander är ett nytt namn i Åkerbo församling. Han har efter sommaren börjat arbeta hos oss i en helt ny tjänst för församlingen – HR-chef. För Stefan är titeln beprövad, senast på ett företag som säljer kaffelösningar, men att arbeta i Svenska kyrkan är helt nytt.

Välkommen till Åkerbo församling! Du går från (kaffe) bönor till böner, hur känns det nya sammanhanget hittills?

-        Som alltid i ett nytt jobb känns det omtumlande och en smula förvirrat. Men ett varmt välkomnande har det varit de första veckorna, så det här blir kanon.

Hur kommer det sig att du sökte dig hit till Åkerbo?

-        Jag har alltid jobbat i det privata näringslivet med de krav som ställs där. Nu är jag oerhört nyfiken på att pröva vingarna i en helt ny kontext som har andra typer av krav och mål.

Vad tror du blir din största utmaning?

Foto: Klara Grundström

-        Just det nya sammanhanget. Kommer jag klara av att jobba i en miljö som inte primärt drivs av ekonomiska och öppet kundrelaterade krafter? Å andra sidan, våra församlingsmedlemmar och "mina" chefer och medarbetare är mina kunder. Det perspektivet är viktigt att ha för att kunna göra ett riktigt bra jobb.

Vad är ditt bästa redskap i ditt nya arbete?

-        Mitt bästa redskap är min person. Jag är öppen, prestigelös och jag gillar att vara tillgänglig. Just tillgänglig tror jag blir en av mina viktigaste "leveranser". Jag vill bidra till en tydlig och bra vardag för samtliga medarbetare i församlingen.

Vi hoppas att du kommer fortsätta trivas i Åkerbo församling!