Två kvinnor och en man sitter på små bönepallar med knäppta händer och slutna ögon.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Meditation

Allerums kyrka torsdagar ojämna veckor kl 17.00

Torsdagar ojämna veckor: 25/4 och 23/5 17.00 i Allerums kyrka.
Introduktion för nybörjare 16.30.

Ingen föranmälan.

Ett lönnlöv flyter på vattenytan i en regntunna.

Att sitta sig till stillhet

Meditation kan möta många behov i olika faser i livet.

Förutom mötet med Gud och sig själv kan den regelbundna stillheten också vara ett sätt att hantera stress, att nå ökad kreativitet och närvaro i vardagen samt en djupare kroppskännedom.

Kroppen i meditationen

I meditationen har kroppen och sittställningen en central betydelse. Det finns flera olika sitt-ställningar som används, men gemensamt för dem är att man sitter i balans, i kroppens lodlinje och med så lite spänning som möjligt.

Att sitta i balans är en hjälp att nå inre och yttre stillhet.

Sittställningen gör det också möjligt att spänna av och ge utrymme för andningen.

Den fria andningen, i kroppens egen takt, är en hjälp till stillhet samtidigt som den har ett stort symbolvärde; att andas ut oro och andas in frid och vila.

Att sitta i balans är en hjälp att nå inre och yttre stillhet.

Hur går det till?

Under meditationen i Allerums kyrka sitter vi i tystnad i två pass om 20 minuter.

Mellan passen går vi ett varv meditativ gång. Detta är gång under tystnad, då vi försöker bevara samling och stillhet. Syftet med gången är att röra på kroppen och få igång cirkulationen. I sin helhet tar meditationen ca en timme.

Ingen föranmälan, ingen avgift. Inställt den 28 mars och 9 maj.

Ledare: Kerstin Lindfors,
telefon 042-167015, e-post kerstin.lindfors@svenskakyrkan.se