Foto: John Follin

Var med och utforska keltisk andlighet

Onsdag 8 maj kl 18-20, Andreasgården i Laröd

I höstas startade en Ionagrupp, med fokus på den keltiska andliga traditionen.

Den lilla skotska ön Iona har blivit ett centrum för keltisk andlighet. På lång sikt tänker vi att detta ska leda till en Iona-resa.

Vi träffas onsdag 8 maj kl 18-20 på Andreasgården i Laröd.

För mer information, kontakta John Follin: john.follin@svenskakyrkan.se  042-167016, 0724-599816

Foto: John Follin

Närhet till Gud genom naturen

Kristendomen kom till Irland på 400-talet genom bl a St Patrick och till Skottland på 500-talet genom St Columba. Denne slog sig ned på den lilla ön Iona på Skottlands västkust. Här grundade han och hans följeslagare ett kloster. Från detta kloster missionerade man sen för befolkningen och spred den kristna tron i Skottland och även nordöstra England. Senare byggdes även en katedral på ön, Iona Abbey.

En helhet där allt hänger samman

Utmärkande för den keltiska kristna traditionen var en mer positiv syn på människan, en helhetssyn på skapelsen och närhet till naturen där Gud också uppenbarade sig. Man var inte heller så strikt och hård mot den inhemska keltiska förkristna andligheten utan försökte bevara synen på människan, naturen och livets kretslopp. För troende människor i Skottland och Irland är livet ofta också mer av en helhet. Det är inget konstigt att gå från kyrkan till puben och fortsätta där. Livets olika delar hänger samman. Likaså ser man, liksom många i vårt land, naturen som något som nästan är besjälat och som uppenbarar Guds storhet. Inte så konstigt kanske när man ser en del av den storslagna natur som präglar stora delar av Skottland och Irland.

Man bevarade/anammade även någon av årets högtider. Till exempel har ju kyrkan fått mycket av sitt Allhelgonafirande, med datum (31 oktober) och tema (att minnas de som gått före oss - såväl helgon som anhöriga) från just kelterna och deras högtid Samhain. Halloween som ju betyder Allhelgonaafton, uppstod i Skottland/England och togs till USA av immigranter. Här kan vi se en sammansmältning av folkligt, kristet och förkristen keltisk tradition.

En kristen kommunitet

Det finns en kommunitet kopplad till ön Iona, där dock åtskilliga bor på andra platser än just ön Iona. Den grundades från början av George MacLeod. Han ville att tron skulle få praktiskt uttryck och gjorde mycket för att hjälpa fattiga och nödställda i Skottland. Blivande och nyblivna präster/pastorer fick lära sig detta förhållningssätt på ön och genom praktiskt arbete bland socialt utsatta.

Kommuniteten har sedan utvecklats vidare. Man fokuserar på fördjupad kristen andlighet, rättvisa, fred, helande av kropp och själ, samt relationer, på alla plan. Inriktningen på livet i och kring Iona Abbey präglas vidare av stillhet, innerlighet, meditation och vardagsgemenskap.

Från denna kommunitet kommer mycket av det material vi ibland använder såsom psalmer, sånger, böner och läsningar. Precis som klostret Taizé i Frankrike har Iona blivit känt för sina sånger och psalmer, varav några finns i vår egen psalmbok.