Den sociala arbetsmiljön handlar om samspelet mellan människor i arbetslivet. Det här är en utbildning där du får fördjupade kunskaper om vad som är viktigt att göra för att skapa ett robust samarbetsklimat, hur du ser signaler på mobbning/kränkande särbehandling och konflikter och vad du ska göra om det pågår kränkningar eller konflikter.
Innehåll
- Vad är en kränkande särbehandling?
- Vad är en konflikt?
- Arbetsgivarens ansvar vid kränkande särbehandling och trakasserier
- I vilka situationer kan kränkande särbehandling uppstå
- Teorier kring konflikter och hantering av konflikter
- Vilka åtgärder är arbetsgivaren skyldig att vidta
- Policy och handlingsplan i praktiken
- Arbetsrättsliga konsekvenser för arbetsgivaren
- Behov av externa utredare och experter
- Hur kan man arbeta förebyggande med robusta samarbetsklimat.
- Tillämpning av det systematiska arbetsmiljöarbetet
Målgrupp
Chefer, arbetsledare, skyddsombud, HR-personal.
Vi ser gärna att arbetsgivar- och arbetstagarföreträdare deltar tillsammans i utbildningen
Vad du lär dig
Du lär dig arbeta förebyggande, upptäcka signaler på kränkande beteende och konflikter och att skapa robusta samarbetsklimat . Du får konkreta kunskaper hur du upprättar handlingsplaner och policys för området samt all nödvändig juridisk inblick i ansvar och skyldigheter för arbetsgivare.