Kvalitetssäkra arbetsmiljöarbetet
Systematiskt arbetsmiljöarbete är ett sätt att kvalitetssäkra arbetsmiljöarbetet. Det innebär att arbetsgivaren ska ha en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsförhållandena i verksamheten ska vara för att förebygga ohälsa och olycksfall. Det ska också finnas rutiner som beskriver hur arbetsmiljöarbetet ska gå till på arbetsplatsen:
- Undersökning
- riskbedömning
- åtgärder
- uppföljning/kontroll
Som ett led i kvalitetssäkringen av arbetsmiljöarbetet ska arbetsgivaren minst en gång per år följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet så att det motsvarar kraven i föreskriften och ger effekt på arbetsmiljön.
Undersök och bedöm
Arbetsgivaren ska undersöka arbetsförhållandena och bedöma om det finns risker i dem som kan leda till att medarbetarna blir skadade eller sjuka. Hittar man risker vid undersökningarna så ska man åtgärda dem. Om man inte kan åtgärda dem omedelbart så ska man skriva en handlingsplan där det framgår vad som ska genomföras, när och av vem. När åtgärden är genomförd ska den följas upp precis som i allt kvalitetsarbete. Om rutinerna för arbetsmiljöarbetet tidsmässigt hänger samman med budgetprocess och verksamhetsplanering underlättas processerna.