Dagens skåp Heliga Trefaldighets kyrka

Dop, vigsel och begravning

Människor har i alla tider och i alla kulturer velat omgärda de viktiga stegen i livet. Detta för att markera en övergång från ett tillstånd till ett annat. I glädje och sorg finns Svenska kyrkan för dig genom livet.

Förr talade man om förrättningar, nu kallas dessa gudstjänster kyrkliga handlingar. Förr slöt hela bygden upp kring den kyrkliga handlingen och dem som genomgick den. Alltjämt är de kyrkliga handlingarna till sitt väsen alltid offentliga även om det oftast i praktiken blir de närmaste släktingarna och vännerna som närvarar.

De kyrkliga handlingarna är en möjlighet att låta de viktiga stegen i livet bli till gudstjänster. Musik, psalmer, bibelläsningar och böner tolkar, tyder och uttrycker vad vi är med om.

Du vet väl om att du kan ha dopet, bröllopet eller begravningen i en annan kyrka än den församlingskyrka som du tillhör? Det går också bra att, i mån av plats, låna kyrkans samlingslokaler för bland annat dopfika, bröllopsmottagning och minnesstund.

Har du frågor, kontakta vår administrativa enhet:

Tel: 0589-884 00
Mån, tis och tor kl. 10-12 och kl. 13-15
Onsdagar stängt
Fredagar kl. 10-12

E-post: arbogabygdens.forsamling@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Östra Nygatan 12, 732 30 Arboga
Postadress: Box 155, 732 23 Arboga

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Välkommen på dop!

Spädbarn, ung eller vuxen – åldern på den som döps spelar ingen roll. Det är en fin tradition och en högtid att fira!

Vigsel

Funderar du på att gifta dig? Ska du gå på bröllop? Läs här om Bröllop i Arbogabygdens församling!

Begravning

När döden kommit nära, när vi mist någon som betytt mycket för oss, så kommer även många tankar och frågor. Det är något djupt mänskligt att på olika sätt visa respekt för den som avlidit.