Närbild på någon som bär ett halsband med ett rött Taizékors.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Taizé

Ungdomar bjuds in att följa med till Taizé.

Taizé är ett kristet ekumeniskt kloster i Frankrike som besöks av över 5000 människor varje år. Besökare får delta i det stilla klosterlivet som präglas av bön och lovsång. 2024 planerar vi i Askersunds pastorat att åka till Taizé i vecka 32, du som är ungdom och har fyllt 15 år har möjlighet att få följa med.

Inför resan kommer vi att ha 2 träffar där ni som är intresserade kan få veta mer om hur det är i Taizé, hur resan går till och om hur ni kan anmäla er.

Första träffen är den 19:e januari kl. 18.00 på Klockarbacken (Lindbovägen 3 i Askersund).

Om resan ner:

Att åka till Taizé tar tid, Det tar ca 34 timmar. Och nästan all den tiden spenderar man i buss. Det görs stopp och man åker under en del av resan på färja och då kan man gå runt. Men den stora majoriteten av resan befinner man sig i buss.

Om Att leva i Taizé:

Något som är genomgående i hur man lever i Taizé så är det att man lever enkelt, man sover tillsammans i rum i våningssängar. Maten är enkel och inte vad man är van vid om man jämnför med vad de flesta äter här hemma i sverige.

Under resan 2023 var det väldigt varmt. I hög värme är det viktigt att man dricker tillräckligt med vatten och håller sig borta från solen när man kan.

Men att leva i Taizé är också vackert och stilla. Kommuniteten ligger uppe på en stor kulle med utsikt över vackra landskap, under dagarna kan man även gå till en trädgård som finns på området, i trädgården råder tystnad och det är lugnt och stilla i skogen.

Efter kvällsbönen råder tystnad i Kommuniteten, detta gäller överallt förutom på en plats; Oyak. På kvällarna sjungs, leks och samtalas det i Oyaken det finns även en kiosk som man kan handla i.

På frågan om vad de som åker för första gången borde ha i åtanke svarade några av våra tidigare resenärer såhär:

Ebba Andersson: “Att komma dit med öppet sinne, att vara beredd på det livet man lever där och den dagliga rutinen.”

Lisa Johansson: “Att inte glömma solfjädern.”

Lisa får frågan om hur hon tänker kring sin resa nu efter hon kommit hem: “Det var bra. Jag såg saker på nya sätt och lärde mig uppskatta det jag har och hur jag lever.”

Nellie Karlsson beskriver resan: “Jag tyckte det var roligt att lära känna nya människor, man ska ha med sig mycket kryddor till maten, och någon slags majskakor eller riskakor.”

Om bönen i Taizé:

Tre gånger om dagen samlas ungdomar vuxna och munkar för att tillsammans be i försoningskyrkan. Bönen består bland annat av textläsning, sång och tystnad.

Sångerna i Taizé är ofta väldigt korta och repeteras flera gånger. Sångerna är skrivna av människor från runt om i hela världen, en del av sångerna är översatta till olika språk och då kan man sjunga på ett språk man kan, eller så sjunger man med på ett språk man inte förstår.

Försoningskyrkan saknar till stor del bänkar och majoriteten av de som deltar i bönen sitter på golvet. Vissa har med sig bönepallar, andra hittar någon vägg eller pelare att luta sig mot, men under hela bönen råder tystnad inne i kyrkan.

Om hur det började:

År 1940 under andra världskriget lämnar Roger Schutz Schweiz för att flytta till Frankrike till den lilla byn Taizé. Robert har sedan tidigare känt ett kall att bilda en kommunitet, han känner sig även manad att hjälpa de som blivit nödställda av kriget.

Tack vare några vänner i Lyon kan ett flertal människor som behöver sätta sig i säkerhet under kriget bo hos broder Roger i Taizé. Allt eftersom åren går och andra unga män ansluter sig till Broder Roger växer kommuniteten.

Broder Rogers idé växer fram, idén att ta emot unga och unga vuxna från runt om i hela världen för att undervisa och skapa samtal, samt att leva i försoning och förlåtelse. Du kan läsa mer om broder Roger här.

Om hur det är nu:

Taizé har växt, den lilla bykyrkan blev för liten så man fick bygga försoningskyrkan som sedan dess har byggds ut. Hus och kök och mycket annat har tillkommit, allt detta för att fler ungdomar ska kunna besöka Taizé.

Nu besöks Taizé av tusentals ungdomar varje vecka. Under 2023:s resa var 2000 ungdomar från runt om i världen på plats under den veckan vi var nere i Taizé. Du kan läsa mer om att resa till Taizé som ung här.

Du kan titta på bilder och filmer från Taizé här.