Foto: Hampus Haara

Kyrkofullmäktige i Askims församling 2022-2025

Kyrkofullmäktige är det högsta beslutande organet på lokal nivå i Svenska kyrkan.

Kyrkofullmäktige 2022-2025

Ordförande: Bertil Lind (POSK)
Vice ordförande: Christian Teiffel (S)

Kyrkofullmäktige väljs av de röstberättigade pastoratet, d.v.s. personer som är fyllda 16 år på valdagen, kyrkobokförda i någon av pastoratets församlingar och som är medlemmar i Svenska kyrkan. Kyrkofullmäktiges nuvarande mandatperiod sträcker sig 2022-2025.

Kyrkofullmäktige beslutar i principiella ärenden och i ärenden som på annat sätt är av större vikt. Dessa inkluderar bl.a. godkännande av församlingsinstruktionen, mål och riktlinjer för verksamheten, budget, kyrkoavgift och fastställande av årsredovisningens resultat- och balansräkning, samt ansvarsfrihet.

Det är kyrkofullmäktige som väljer revisorer samt ledamöter och ersättare i kyrkorådet, distriktsråden och valnämnden. Kyrkofullmäktige beslutar också om grunderna för ersättning till förtroendevalda och revisorer.

Officiella anslag från kyrkofullmäktige

Askims församlings kyrkofullmäktige sammanträder två gånger per år.