Kyrkorådet informerar

Här kan du läsa tankar och nyheter från våra förtroendevalda.

Oktober 2023

Kära församlingsmedlemmar. Som ordförande vill jag ta tillfället i akt att informera en del om de viktiga beslut som vi just nu står inför.

Vi är nu inne i ett intensivt arbete med budgeten för 2024, där vi kommer att prioritera barn & ungdomsverksamheten bl.a. konfirmandverksamheten.

I och med den allt mer påtalade psykiska ohälsan som råder i samhället ser vi ett behov av att ungdomar tillsammans med vuxna kan få umgås och tala fritt om frågor som man känner aktuella i sin vardag, ”naturligtvis i sekretess som råder inom kyrkan”.

Vi startar upp en ny verksamhet i Grebo för flickor från årskurs 7 och uppåt, alltså även för er som går på gymnasiet. Vad gör vi där? Ja det är upp till ER!

Vi har anställt en tjej vid namn Ida Wikmans som planerat och jobbat stenhårt med att dra igång denna grupp i Grebo. Gruppen startade den 21/9. Här kan Du komma bara för att diskutera, läsa läxor och få hjälp i din planering, laga mat, gå en promenad i vår gudomliga natur eller bara softa. Ja hur som helst, du bestämmer tillsammans med Ida.

Är det bara för tjejer som bor i Grebo? Nej, men företrädelsevis. Varför? Jo det är så att vi kommer att använda pengar bl.a. från en stiftelse som heter Melinska fonden, och i det testamentet står det uttryckligen att det ska vara ”till flickor för skolning och utbildning, bosatta i Grebo församling”. Det var på den tiden Grebo var en egen församling. Som vi vet ändras omvärldsförhållandena, så även i vår församling, då nu Grebo ingår i Åtvids församling, och därmed är gruppen även öppen för flickor boende i hela Åtvidabergs kommun, men sätet för gruppen kommer vara i Grebo.

Förhoppningsvis så kommer vi igång med att renovera och snygga upp församlingsgården under 2024. Det är mycket som är slitet och dessutom, när vi ändå lägger pengar på huset, ska vi uppdatera ventilationen, kontorens placeringar, och en hiss så lokalerna blir mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.

Dessutom ska husets värmebehov ses över, med solceller som ligger i linje med kyrkans klimattänk. När vi kommit lite längre så kommer vi att sätta upp en tavla med ombyggnadsförslaget, men det återkommer vi med.

Under ombyggnadsperioden kommer vi att få flytta våra verksamheter till annan plats i Åtvid samt till våra kyrkor. Vi för nu förhandlingar med andra tänkbara platser, och jag lovar det kommer att bli kanonbra. Vissa saker kanske vi ändå kommer att få dra ner på under tiden t.ex. soppluncher och tacokvällar, men vi jobbar för att det ska bli så smärtfritt som möjligt.

Till slut vill jag bara önska ER alla en härlig höst och njut av den gudomliga naturens skepnad.

K-Magnus Simonsson

Maj 2023

Kära församlingsmedlemmar, nu har vi i kyrkorådet tagit del av bokslut och årsredovisning för 2022 samt Verksamhetsuppföljning 2022.

Du som församlingsmedlem har naturligtvis möjligheten att ta del av dessa handlingar, du kan begära dessa genom mejl eller uppsöka församlingsgården för att få utskrifter.

Du har även rätt att delta vid kyrkofullmäktige för yttranden eller ställa frågor till fullmäktige för behandling. Däremot har du som icke vald ledamot inte rösträtt.
Ta tillfället i akt och delta i ett kyrkofullmäktige med en kopp kaffe som avslutning.

Plats och tid: Åtvids församlingsgård 25/5 kl; 19.00

Bokslut och årsredovisning

Kyrkorådet beslutar:
Att godkänna redovisningen av bokslut 2022 och årsredovisning 2022.
Att överlämna redovisningen till kyrkofullmäktige för godkännande och fastställande.

Verksamhetsuppföljningen 2022

Kyrkorådet beslutar:
Att godkänna föreslagen Verksamhetsuppföljning 2022.
Att överlämna Verksamhetsuppföljning 2022 till kyrkofullmäktige för godkännande och fastställande.

Magnus Simonson, KR ordförande

Februari 2023

Nu har det nya kyrkorådet gått in i det andra året av denna mandatperiod.

För ett år sedan föreslogs att vi i nya kyrkorådet skulle träffas och utbildas i vad det innebär att vara förtroendevald i Åtvids församling. Detta resulterade i ett dygn på Vårdnäs stiftsgård där ledarmöterna fick lära känna varandra. Med hjälp av en konsult lärde vi oss mer om vår roll som ledarmöter i kyrkorådet. Efter dessa dagar har vi idag högt till tak när vi för diskussioner i olika frågor, ingen känner sig glömd och alla vågar prata.

Nu har vi haft en återträff på Vårdnäs, som nu planeras för varje år. Ett dygn av samtal och gemenskap. Vad ger då detta? Jo, vi har fått lära känna varandra ännu bättre. Detta bidrar till ett konstruktivt och mycket trevligt diskussionsklimat som bidrar till att alla vi ledarmöter växer i vår roll som förtroendevalda och det ansvar det bär med sig.

Nu har vi ägnat oss åt en utbildning och fördjupning i ekonomisk styrning samt arbetsrättsfrågor. Dygnet innehöll likaså en första uppföljning av det gångna verksamhetsåret inför bokslut 2022. En första diskussion inför det kommande årets budgetdirektiv fördes också. Resultatet av ett program om ekonomisk styrning utgående från Församlingsinstruktionen presenterades. Nu har det blivit lättare för alla förtroendevalda att följa den röda tråden från styrdokument över verksamhetsplanering till uppföljning.

Här kan jag inte bara stanna upp, utan att ge en hjärtlig och sann eloge i kärlekens tecken till Johan Renhorn och Kirsten Alm för deras förmåga att delge oss ledarmöter en orientering i Åtvids församling arbete.

Kyrkorådets ordförande K-Magnus Simonsson