Digital kyrka

På denna sida hittar du bland annat Veckans ord på vägen (publiceras varje lördag kl. 18), församlingsblad och digitala inslag som 15 minuter i soffan och intervjuer. Ta del av Backa pastorats digitala kyrka!

Veckans ord på vägen och digitala andakter

Femte söndagen i påsktiden

Denna vecka är det Angelica Andersson, präst, som förmedlar veckans ord på vägen. Inspelat i Glöstorpskyrkan.

Fjärde söndagen i påsktiden

Denna vecka är det John-Philip Andersson, präst, som förmedlar veckans ord på vägen. Inspelat i Säve kyrka.

Tredje söndagen i påsktiden

Denna vecka är det John Thulin, präst, som förmedlar veckans ord på vägen. Inspelat i Kärra kyrka.

Församlingsbladet

Församlingsbladet nummer 1 2024.

Församlingsbladet nr 1

Nu är året första församlingsblad här! I detta blad kan du bland annat läsa om Backa pastorats förskolor, ta del av en artikel med polis Håkan Bredinge och se vad som är på gång i pastoratet under våren. Missa inte två nya avsnitt av podden 15 minuter i soffan med förskolerektor Sofia Svensson och polis Håkan Bredinge. Läs och lyssna här!

Församlingsbladet nr 7

I nr 7 kan du bland annat ta del av julens kalendarium, ett reportage med ideella medarbetaren Ingvar Ekbrand, läsa om Maria Svenungsson och Cecilia Hjort Brandells tankar kring temat "Krav och möjligheter under jul" samt ta del av en finsk hälsning från Reijo Oivaeus. På denna sida kan du läsa bladet digitalt och lyssna på podden 15 minuter i soffan, denna gång med Maria Svenungsson och Cecilia Hjort Brandell.

Församlingsbladet nr 6

I nr 6 kan du bland annat ta del av höstens kalendarium, ett reportage om de ideella krafterna som driver sopplunchen i Brunnsbokyrkan på torsdagarna, läsa om Benjamins Frykmans tankar kring temat "livsmod" samt ta del av en finsk hälsning från Reijo Oivaeus. På denna sida kan du läsa bladet digitalt och lyssna på podden 15 minuter i soffan, denna gång med Benjamin Frykman.

15 minuter i soffan

15 minuter i soffan: Avsnitt 10

I detta avsnitt av 15 minuter i soffan berättar Håkan Bredinge, kommunpolis, om tryggheten för barn och ungdomar i området Hisingen.

15 minuter i soffan: Avsnitt 9

I det här avsnittet av 15 minuter i soffan berättar Sofia Svensson, förskolerektor/skolchef, om förskolorna som drivs av Backa pastorat.

Intervjuer

Varför konfirmation? Se en intervju här!

Varför ska man konfirmera sig? Vad var det bästa med konfirmationen? I denna film får du ta del av erfarenheter och tankar från unga ledare i Tuve och Kärra.

Intervju med Elea Schwarz

Ta del av en filmad intervju med Elea Schwarz från Tyskland som under läsåret 2021-2022 gjorde praktikåret Ung resurs i Backa pastorat. Vill du göra praktikåret Ung resurs?

Intervju med Geraldine Kopacsi

Ta del av en filmad intervju i tre delar med Geraldine Kopacsi som är en av de som fick ställa om under pandemin i hennes arbete som operationssköterska. Du kan även ta del av hela reportaget i församlingsbladet nummer 7, 2021.

Se människan-samtalen från Bokmässan

Framför ett rött draperi hänger en skylt med texten Se människan.

Bokmässan och Se människan 2022 - se alla författarsamtal i efterhand!

För 25:e året i rad medverkade Svenska kyrkan på Bokmässan i Göteborg med programmet Se människan. Den 22-25 september möttes en stor publik, författare och förlag på Svenska Mässan. Svenska kyrkan erbjöd ett varierat program med existentiellt perspektiv under fyra dagar och allt går att se och lyssna till i efterhand!

Bokmässans unga har intervjuat och filmat författare på Bokmässan 2021

Här kan ni titta på deras filmer! Bland de intervjuade finns Mats Jonsson, Vigdis Hjorth, Ann-Helén Laestadius, Jenny Jägerfeld, Oskar Kroon och Göran Greider.

Lyssna!

En modell med små vita hus, små träd och en korsfäst man på en kulle.

Radioteater: Påskdrama

Följ Jesus sista dagar och uppståndelsen genom en radioteater med personal från Backa församling, producerat av Magnus Fallgren.

Omslagsbild för postcasts inom svenska kyrkan

Podcasts inom Svenska kyrkan

Inom Svenska kyrkan finns det många podcasts med olika ämnen och teman som diskuteras. Här finns några av dem som du enkelt kan ta del av.

Musik med Roger och Catarina Lorenzson, inspelat i Glöstorpskyrkan

Här kan du ta del av sång och musik från en CD-skiva inspelad i Glöstorpskyrkan med Roger och Catarina Lorenzson. Jerker Nirbrant på flygel.