Foto: Mats Bonnevier

Gravar, gravrätt och gravsättning

Det finns olika typer av gravar och olika typer av gravsättning. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Med gravsättning menas att stoft eller aska överlämnas till jord eller vatten. Det kan innebära att kistan med stoftet eller urnan med askan placeras i en grav, eller inomhus i ett så kallat kolumbarium. Gravsättning kan också innebära att askan grävs ner i en minneslund eller strös ut i havet eller i naturen. Om gravsättning skall ske på annan plats än begravningsplats, till exempel genom att askan sprids över vatten, skall tillstånd sökas hos länsstyrelsen i det län där gravsättningen skall ske. Det går att bli gravsatt på annan ort än där man är folkbokförd, och kostnaden ingår i begravnings-avgiften. Eventuella transportkostnader betalas dock av dödsboet.

Tänk noga igenom valet av gravplats – det krävs särskilda skäl att flytta aska eller stoft. Man får till exempel inte flytta en urna från en gravplats till en minneslund för att man inte längre kan sköta gravplatsen.

Gravrätt

Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till en avgiftsfri gravplats i 25 år. Detta gäller oavsett om man tillhör något trossamfund eller ej. Den avlidnes egen önskan ska så långt möjligt följas vid val av gravplats. Skötsel av graven är gravrättsinnehavarnas ansvar.

Det finns idag följande alternativ i Bälingebygdens församling: Enskild gravplats för kista eller urna, askgravlund eller minneslund.

Kistgravplats

Kistgravplatser finns på alla våra kyrkogårdar. Det finns i regel plats för en till tre kistor.  Gravplatsen är minst 1,5 x 3m i storlek. En eller flera gravrättsinnehavare ansvarar för gravens skötsel.  Gravrättsinnehavaren bestämmer om en gravsten ska sättas upp på gravplatsen. Serviceverksamheten inom begravningsverksamheten erbjuder gravskötsel som service mot betalning.

Urngravplats

En urngravplats är den vanligaste gravplatstypen. Den har plats för fler urnor (i regel 6- 9). Gravplatsen är ofta 1,25 m x 1,25 m i storlek. En eller flera gravrättsinnehavare ansvarar för gravens skötsel. Förvaltningen erbjuder gravrättsinnehavare gravskötselservice. Gravrättsinnehavaren bestämmer om en gravsten ska sättas upp på gravplatsen.

Urngravsättning skall ske inom ett år efter kremationen. Kremationen skall vara utförd senast en månad efter dödsfallet. Vanligast är att gravsättningen sker några veckor efter begravningsceremonin.

Minneslund

Minneslund finns på Bälinge och Börje kyrkogårdar

Gravsättning i minneslund är ett gravskick med en anonym karaktär. Anhöriga deltar inte vid gravsättning. När gravsättning har ägt rum meddelas anhörig genom ett minnesblad. Gemensam smyckningsplats finns för snittblommor och ljus. För skötseln ansvarar kyrkogårdsförvaltningen. På minneslunden i Börje finns ett minnesträd. Det finns möjlighet att beställa ett löv med anhörigs namn på. Kontakta då pastorsexpeditionen.

Askgravlund

Finns på Jumkils kyrkogård

Askgravlunden är ett gemensamt gravområde inom vilket aska efter avlidna gravsätts utan att bestämda gravplatser markeras och utan att gravrätt upplåts. Anhöriga äger rätt att närvara vid gravsättning. Precis som vid en minneslund smyckar besökaren endast med lösa blommor och ljus på gemensam plats som vårdas av begravningsverksamheten. På askgravlunden i Jumkil finns ett minnesträd. Det finns möjlighet att beställa ett löv med anhörigs namn på. Kontakta då pastorsexpeditionen.

Spridning av aska

Askan efter avliden får strös ut på någon annan plats än begravningsplats, om länsstyrelsen i det län där det är meningen att askan skall strös ut, ger tillstånd till det. Tillstånd får meddelas bara om den plats där askan skall strös ut är lämplig för ändamålet och om det är uppenbart att man kommer att hantera askan på ett pietetsfullt sätt. Spridning kan antingen ske i vatten eller på land.

För mer information:

Gravvisning

Vid förfrågan om en ny gravplats erbjuder förvaltningen en gravvisning. Detta innebär att du tillsammans med personal från begravningsverksamheten utser en gravplats. Visningen är givetvis kostnadsfri.

Genom den obligatoriska begravningsavgiften har alla folkbokförda i Sverige rätt till en gravplats i 25 år utan kostnad.

Välkommen att kontakta oss för gravvisning:

Alla de tjänster som ingår i begravningsavgiften har du rätt till såväl i din hemförsamling som i andra församlingar i Sverige.

Du har även rätt att välja vilken begravningsplats i Sverige du vill gravsättas på, så länge tillgången på gravplatsmark tillåter. Gravsättning på annan ort än hemorten medför dock ofta kostnader för dödsboet för transport av kista/urna.

Välkommen att kontakta oss:

Bälingebygdens församling

Bindarvägen 10