Ett gravkors i järn på en kyrkogård.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kyrkogårdsförvaltningen

I Barnarp-Ödestugu församling finns två kyrkogårdar. Välkommen att höra av dig om du har frågor om begravning, gravsättning, gravskötsel, gravrätter eller något annat som rör våra kyrkogårdar.

Kyrkogårdsförvaltningen

Den som är gravrättsinnehavare ansvarar för skötseln av respektive gravplats medan kyrkogårdsförvaltningen sköter övrig mark och utsmyckning.

Gravrättsinnehavaren kan antingen själv sköta gravplatsen eller köpa tjänsten från kyrkogårdsförvaltningen. Väljer man att köpa in tjänsten från kyrkogårdsförvaltningen fastställs ett avtal med gravrättsinnehavaren där service och kostnad framgår. Gravrättstiden efter gravsättning är 25 år som sedan kan förlängas.

För mer information kontakta Kerstin Kåhlman. Kontaktuppgifter finns i slutet på sidan.

Ansvarsdokument

Vem ansvarar för vad och hur?
Ansvarsdokumentet är en vägledning som klarlägger huvudmannens, församlingens och begravningsbyråns respektive ansvar vid en begravning.

Information på Svenska kyrkans gemensamma webb

Välj grav och gravplats

Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Om en avliden person inte har lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga välja en bra lösning.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

En urna står uppställd bland ormbunksblad i kyrkan.

Kostnader för en begravning

Kostnaderna för en begravning hämtas ofta från två eller tre olika håll – från begravningsavgiften och dödsboet, samt från kyrkoavgiften om den döda personen var medlem i Svenska kyrkan.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.