Riavagn, altare, kärran, bred,
Foto: Bengt Sveder

"Kärrans teologi"

Utgår från altaret, från korset och sänds vidare ut i världen. "Den som älskar Gud bör se till att skapa eller bevara en plats där det går att finna Gud".

Vi har en stationär kyrka som välkomnar "in", men den behöver kombineras med en kyrka på "fötter". Det blir en utåtriktad kyrka som rör sig i miljöer där människor befinner sig. Kyrkan blir tillgänlig på viktiga sociala arenor. Uppsökande närvaro ger kontinuerlig omvärldskännedom och möjliggör möten som annars inte skulle bli av.

Vi diakoner vill möta människor i vardagen på de platser de redan besöker. Med en kärra går vi ut till parksoffor, Gågatan och andra platser i Boden. Kärran är lastad med kaffe, te, saft och kakor. Det symboliserar kyrkans sociala arbetes uppsökande närvaro.

Jesus rörde sig ständigt ute bland människor, i olika miljöer. Han mötte människor där de befann sig.

(Inspiration till texten hämtad från "Diakonins sju bord".)

Led min vandring efter dina bud, den stigen går jag med glädje.

Ps 119:35

Vi samarbetar med RIA Oasen - Hela människan i Boden.

Logotyp, RIA Oasen Boden
Foto: Okänd