En gammal rostig skylt med texten Tänkplats.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Tänkplats

Ibland skriver vi krönikor och betraktelser. Här kan du läsa några av dem. Välkommen att inspireras och tänka tillsammans med oss.

Ett sittavtryck på en snötäckt bänk.

Att vara nöjd

Hur blir man nöjd? Får man ens vara det i en tid av strävan mot att bli starkare, lyckligare och göra karriär? Läs prästen Hannas krönika om förnöjsamhet.

Någon i rutig kavaj håller en kaffekopp och en kanelbulle på fatet.

Svenska kyrkan i nåd och tjänst

Vad gör egentligen Svenska kyrkan? Vad gör Svenska kyrkan för mig? Läs Erik Ziewerssons krönika om kyrkans roll i samhället och vardagen.

Luisa Landewall 2022

Kyrkoherde Luisa om Sveriges intåg i Nato

Beskedet att Sverige är välkomna in i Nato väcker många tankar. Många är oroliga för läget i världen just nu. Vad betyder detta för vårt lands framtid?

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

En vän i sorgen

När man saknar någon kan det vara skönt att få prata med någon som förstår. I senaste numret av Kyrkfönstret möter vi diakonen Annika Berglund och prästen Erik Ziewersson, som till hösten ska leda en sorgegrupp.

Tre barn syns på en grönskande kyrkogård.

Trädgårdstips från proffsen!

Bakom kyrkogårdarnas frodiga gräsmattor, trimmade kanter, prunkande blommor och välansade häckar ligger mycket arbete och lång beprövad erfarenhet. Här får du tips och trix från experterna som sommar efter sommar lägger ner själ och hjärta på att göra våra kyrkogårdar till fina platser att besöka.

En leende man håller i ett måttband.

50-åring som för samman kulturer

Söndagen den 4 juni hålls 50-årskalas på Prästholmen i Boden. Då fyller Rörvikskyrkan jämnt. "Det är 46 år sedan jag kom hit och Rörvikskyrkan är mitt andliga hem", säger ordföranden Håkan Eriksson.

Någon balanserar på en mossig stock i skogen.

Klimatet

Det finns inga enkla svar på livets svåra frågor, men i en serie artiklar kommer vi åtminstone att försöka oss på att ge dig några ledtrådar. Den här gången handlar det om klimatet. Människan är en del av evolutionen. Vi är djur bland djur. Samtidigt är vi skapade till att vara Guds avbild och vi har ett särskilt ansvar att värna jorden.

Kvinna tar mat vid en uppdukad buffe. I bakgrunden syns ytterligare en kvinna.

De vill så ett frö hos alla kyrkor i Boden

I Kanada har FN haft en stor konferens om biologisk mångfald. I Matteuskyrkan i Boden vill man dra sitt strå till stacken genom projektet Mångfaldens trädgård. Häng med på en träff!

Två personer sitter i varsin grop i en snödriva ute i skogen och solar sig.  Intill står en skoter parkerad.

Det finns alltid plats för dig och din längtan i kyrkan

I det senaste numret av Kyrkfönstret presenterades jag som Bodens nya kyrkoherde. Så hur går det? Tack för att ni undrar - jo, det går bra. Det har varit full fart sedan jag klev på som kyrkoherde, men det har också varit en av de roligaste perioderna i mitt liv.

Tre kvinnor och två män är samlade kring ett bord för att pyssla ihop julgåvor.

Act med kraft att förändra

Genom Act, Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet, görs insatser över hela världen, mot fattigdom, förtryck, rättvisor och snabbt agerande vid katastrofer. Svenska kyrkan Boden arbetar även lokalt med insamlingar till Act.

Ung man står vinterklädd utomhus.

Det är rätt tragiskt på det sätt som man har rustat ner här

Johan Nevanperä kommer att gå från volontär till militär. Nu väntar en 15 månader lång värnplikt för den unge bodensaren. - Ett nytt steg för mig, säger 19-åringen.

Kyrkfönstret

Här hittar du det senaste numret av tidningen Kyrkfönstret. Passa även på att tycka till om innehållet.