Foto: Maria Andersson

Caroli kyrkogård

Caroli kyrkogård ligger mitt i centrala Borås och här har det skett gravsättningar sedan medeltiden.

I början av 1800-talet förbjöds dock alla gravsättningar på kyrkogården och i mitten av det seklet togs gravarna bort. Istället planterades träd och gångar anlades och ytan runt Caroli kyrka blev Borås första grönområde.

Caroli kyrkogård började användas som begravningsplats igen den 12 december 1999 i samband med att minneslunden invigdes.

Minneslund
I denna minneslund kan jordning ske enbart genom nedgrävning av aska. Blombuketter eller ljus får placeras på särskild anvisad plats. Minnesbok över de gravsatta finns i Caroli församlingshem.

Besöksadress: Skolgatan 1
Kyrkogårdsförman: Tomas Kallin 033-179565 alt. boras.birgitta.kyrkogard@svenskakyrkan.se